Der gik min klasselærer

Udskolingen på Vestre Skole i Grenaa vinker farvel til klasselæreren - ind kommer kontaktlæreren, mere holddeling og projektarbejde

Artiklens øverste billede
Udskolingslærerne Sanne Lund Amtkjær (tv) og Charlotte Markussen: "Kontaktlæreren skal stå for skolehjem-samtaler. Tanken er, at der bliver åbent hus, og at eleverne kan booke en tid hos forskellige faglærere, som de har brug for at tale med."

Det er slut med klasselæreren i overbygningsklasserne (7.-9. årgang) på Vestre Skole i Grenaa.

Det fortæller skoleleder Jacob Hørlyk.

"Vi afskaffer begrebet og indfører en kontaktlærer, der har kontakthold med cirka 15 elever på tværs af årgangen," fortæller han.

Elever får fortfolie

Det kræver systematik. Derfor får eleverne en portfolie.

"Der skal fokus på den enkelte elev med samtale og konkrete, faglige mål, der noteres i portfolien, der skal styre forløbet for eleven," fortæller Jacob Hørlyk.

Der er også lavet kontaktgrupper, der i år mødes to lektioner om ugen til både fælles og individuelle samtaler.

Samtidig ændres klasser til grundhold, der får undervisning i samme fag på samme tidspunkt. Det giver bedre mulighed for hold på tværs.

Skoleleder Jacob Hørlyk: "En stor opgave for os som ledelse er at holde en rød tråd i det hele og passe på medarbejderne, der er meget ivrige."

Mere projektarbejde

Skoleåret planlægges med fire perioder, hvor hver periode sluttes med to-tre ugers projektarbejde. Det hele sker for at lave en mere nutidig skole.

"Vi går efter at ændre skolen, så den passer ikke til et industrisamfund, men til et moderne videnssamfund. Det skal være undervisning, der giver mening med fokus på det hele menneske," siger Jacob Hørlyk.

Lærerne bliver udfordret

Ændringerne giver bedre trivsel, fortæller Charlotte Markussen, lærer på udskolingen.

"Kontaktlæreren har hånd i hanke med det faglige, men har især fokus på trivslen. Også projektundervisning giver noget. Alle vil gerne sætte et aftryk i verden. Nu skal eleverne ikke bare lave noget, som læreren retter, hvorefter elverne får det tilbage igen. Her er de selv med til at definere produktet," siger hun.

Det giver også arbejdsglæde, fortæller Sanne Lund Amtkjær, udskolingslærer.

"Det fede er, at vi får lov til selv at være med til at definere fagindhold og vores kontaktlærer-rolle. Ledelsen skal kunne tage nogle beslutninger, for vi er ikke altid enige, og vi skal kunne spille bold op ad dem," siger hun.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.