Kommunen sløjfer problematisk parkering i Nimtofte
Det skal være slut med smadrede biler, og busser der ikke kan nå sit stoppested.
Syddjurs Kommune gør nu klar til at fjerne en stribe parkeringspladser i Nimtofte, som volder både borgere og rutebiler gevaldige problemer.
Det sker, efter Adresseavisen i sidste uge fortalte, hvordan Arrivas busser på rute 214 gentagne gange har smadret og skrammet personbiler, der har været parkeret i de afmærkede parkeringsbåse, som også findes i buslommen.
Det er Syddjurs Kommune, der har lavet p-båsene, og Arriva meddelte efterfølgende både kommunen og Midttrafik, at de ikke længere vil betjene stoppestedet, hvis der holder biler parkeret.
P-båse var borgerønske
Det gør der formentlig heller ikke meget længere. Nu har kommunen således besluttet at fjerne båsene hurtigst muligt.
I dag, tirsdag 7. februar, vil Syddjurs Kommune opsætte skilte med ’parkering forbudt’, og i løbet af denne uge fjernes afstribningerne, og der males gule striber langs kantstenene, oplyser Syddjurs Kommune.
Når det ender med at give problemer andetsteds, så er vi nødt til at fjerne dem igen
Det var dermed ikke længe, parkeringsbåsene fik lov at eksistere, siden de blev etableret i sommeren 2022. Som situationen er nu, kan det dog ikke være anderledes, fortæller David Jarkilde fra afdelingen Mobilitet i Syddjurs Kommune.
»Parkeringsbåsene blev i første gang lavet, fordi der var et udtalt ønske fra de lokale borgere om flere parkeringspladser i Nimtofte, men når det ender med at give problemer andetsteds, så er vi nødt til at fjerne dem igen,« siger David Jarkilde.
Talte forbi hinanden
At parkeringspladserne er endt med at give de store problemer med påkørsler kommet som lidt af en overraskelse for Syddjurs Kommune.
Ifølge kommunen var opdraget til at etablere parkeringsbåsene således, at busstoppestedet primært blev benyttet af korte busser. Det har dog ikke været tilfældet, hvilket har været en af årsagerne til, at busser og personbiler er kommet i karambolage, forklarer David Jarkilde, som understreger, at han ikke er dybt inde i forhistorien, idet han ikke var involveret i beslutningen om at etablere båsene.
»I første omgang skulle der kun have været én bås i hver side af vejen, men det endte altså med, at man lavede to i hver side for at imødekomme et stort borgerønske. Jeg tror ikke, man havde lavet dem, hvis man vidste, at der også skulle lange busser ind i buslommen, så det kan tyde på, at man har talt lidt forbi hinanden,« konstaterer David Jarkilde.