Fjern passagerne – og fjern derefter busruten
"Først fjerner man passagerne fra bussen. Så lukker man ruten som følge af manglende passagerer.
Undervejs ignorerer man forslag til forbedring af bustransporten. Jeg har sat sagen på spidsen, men det er ikke helt ved siden af:
"Man" er region Midtjylland og regionens trafikselskab "Midttrafik". Ifølge Norddjurs-siden i Århus Stifttidende i dag lukker Midttrafik nogle tyndt besatte busafgange på Djursland fra juni. Det er rute 122 Grenå-Århus, 211 Randers-Udbyhøj, 214 Randers-Grenaa, 351 Grenaa-Ebeltoft, 352 Ryomgård-Bønnerup-Grenaa.
Det fremgår af avisen, at der er få passagerer på de nogle afgange. Men det er desværre alt for nemt at forklare, hvorfor der er så få afgange. Djurslands busser oplevede sidste år mange aflysninger pga mangel på chauffører. Midttrafik er desuden ikke særlig god til at kommunikere ud, hverken om forringelser eller forbedringer. Region Midtjylland og Midttrafik lytter ikke til forslag til forbedringer der kommer. Resultat: Stadig flere opgiver at bruge bussen, bliver hjemme, eller kører bil. Så fjernes fler passagerer, så lukkes fler afgange.
SF på Djursland indsendte 17. august 2008 i et høringssvar til Region Midtjylland en hel stribe af konkrete forslag til forbedringer af bustrafikken på Djursland. Mange var rene forbedringer, der ikke koster penge, men gir flere indtægter via flere passagerer. Hverken region eller trafikselskab har imidlertid ulejliget sig til at svare os. Og intet tyder på, at de bruger forslagene. I stedet for de aktuelle forringelser så kunne man forbedre sådan her:
Rute 211 Udbyhøj-Ørsted-Randers kan bruges mere ved kobling med 119 og jernbanen, så det også bliver en ordentlig forbindelse til Århus.
Rute 214 Randers-Grenå er helt til grin, fordi den er så langsom, kun overgået af nordkystruten 213. Ruten skal rettes ud mellem Grenå og Auning.
Rute 352 Ryomgård-Bønnerup-Grenå er blevet forbedret ved kobling til jernbanen. Men det skal udbygges, og så skal Bønnerup-Grenå strækningen samordnes med Abildskous busser mellem Grenå og Valby. Så får vi en landsdækkende hurtigrute med Molsfærgen. Især i weekenden vil den rute være god.
Det er ikke rimeligt kun at kritisere Region Midtjylland for busforringelserne. Grundlæggende er det jo V, K og DF, der via regering og finanslov udløser nedskæring af kollektiv trafik i alle regioner. Men vores region kunne nu godt tage imod SF-Djurslands forslag til busforbedringer. Regionen kunne da i det mindste svare hvorfor, hvis regionen ikke mener den kan bruge SF-busforslagene."