Gør noget særligt med fællesskabet: Teaterugen tilbage på Vivild Efterskole efter tre år

184 elever på Vivild Gymnastik og Idrætsefterskole løftede i flok i en uge for at få en storstilet teaterproduktion op at stå, og det er en stolt teaterchef, der gør status på den første teateruge i tre år.

Artiklens øverste billede
184 elever på Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole var samlet i uge 47 om at sætte en teaterforestilling op om H.C. Andersen - og stod for alt fra skuespil, musik, lys, scene og kostumer og alt andet rundt om. Foto: Laura Hjørringgaard / Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole.

Efter tre års ufrivillig pause som følge af corona vendte Teaterugen på Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole tilbage i uge 47 og satte hele efterskolen på den anden ende for at gøre klar til tre forestillinger.

Efterskolens 184 elever havde fået ryddet skoleskemaet og byttet valgfag og egentid ud med scenebyg, band-øvere, lyssætning og skuespil blandt andet i en hel uge, der kulminerede i i alt tre forestillinger torsdag og fredag.

Og det var noget af et comeback for Teaterugen, fortæller Ida Karlshøj, teaterchef, der sammen med to af sine lærerkollegaer har været tovholdere på Teaterugen i år.

»Jeg er så tilfreds og stolt. Både på vegne af mine kollegaer og på elevernes vegne. Det var så intens en uge, der bliver leveret med så flot et resultat. Hold nu op, hvor har vi savnet teaterugen,« siger hun.

»Her i efteråret kan flere af eleverne godt føle sig lidt trætte i hverdagsskemaet - der en efterårstræthed, der rammer mange - og der falder Teaterugen på et tørt sted. Den lyser op i en mørk tid.«

Alle delene samles

I løbet af ugen har alle eleverne været fordelt ud på hold, der hver især har bidraget med forskellige dele af opsætningen, om det har været scenebygning, lys- og lydopsætning, skuespil, en plads i bandet, opsætning af teatercafé eller arbejde med PR og promovering af forestillingen, fortæller Ida Karlshøj.

»Der er elever, der gerne vil udfordre sig selv med noget nyt, og nogle der gerne vil spille den sikkert, og der kan de ønske forskellige hold. Så skal alle holdenes arbejde samles til ét færdigt produkt onsdag, og så starter vi forestillinger torsdag. Det er meget individuelt arbejde på holdene, hvor de så kan se onsdag, hvordan det passer ind i helheden.«

Det er ikke kun teaterchefen, der er tilfreds med, hvordan Teaterugen er spillet af, forklarer Ida Karlshøj. Eleverne har netop evalueret ugens arbejde, og blandt dem har begejstringen også været stor.

»Det, vi hører fra eleverne, er, at de har haft en fed uge, hvor de også er blevet udfordrede. Der sker bare noget med fællesskabet, når man samler 184 elever til fælles dans, de selv har lavet, i kostumer, de selv har syet, på en scene, de selv har bygget og scenografi, de selv har lavet. Det har vi manglet de sidste par år,« siger hun.´

Forestillingen tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr - men på en ganske anderledes måde. Forfatteren har fået skriveblokering og i stykket rejser han så ned gennem Eventyrland og bliver mødt af nogle af de karakterer, vi andre kender fra Andersens store forfatterskab - men med et twist.

Pillet ned af forældre

Efter generalprøve med fuld make-up, lyd og lys torsdag blev der samme aften slået dørene op til den store premiere. Her var tidligere og kommende elever samt bedsteforældre inviteret til teaterforestillingen, der løb af stablen i efterskolens springsal. Fredag kunne den lokale Langhøjskolen og flere bedsteforældre så nyde synet af elevernes hårde arbejde, og ifølge Ida Karlshøj har der været stor opbakning til forestillingerne med fyldte sæder hver gang.

Fredag aften blev det så forældrenes tur til at se det stort anlagte teaterprojekt udfoldet. Herefter fik de lov at hjælpe til med at pakke hele molevitten ned igen.

»En uges arbejde blev pillet ned på fem kvarter. Det er imponerende, hvad man kan, når man hjælper hinanden,« siger Ida Karlshøj.

Det er også en af de ting, hun oplever, at eleverne har kunnet tage med sig fra Teaterugen. Hvad man kan, når man gør det som et fællesskab.

»På det overordnede plan har eleverne fået en uforglemmelig oplevelse som en del af deres efterskoleår. Det var en af de der ’once in a lifetime’-oplevelser, er klart min opfattelse. Og på den korte bane har de fået en fornemmelse af, hvad det kan gøre for fællesskabet, at vi løfter i flok. De har fået prøvet grænser af, og mange har fået nye bekendtskaber på tværs af elevgruppen. De har set hinanden i nye roller, og det har været givtigt for mange elever og bygget nye relationer.«

»Selv er jeg glad for, der er et år til, vi gør det igen, men jeg glæder mig også helt vildt,« siger Ida Karlshøj.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.