»Det kan være, vi har lavet en fejl«: Rute 351 undgår måske alligevel regionens sparekniv
At trække støtten til busrute 351 mellem Ebeltoft og Grenaa er måske en fejl. Ruten lever i hvert fald op til de kriterier, som Region Midtjylland prioriterer sin støtte efter, erkender udvalgsformand, der tror, beslutningen skal revurderes.
Region Midtjylland står over for en helt stor spareøvelse i forbindelse med den kollektive trafik. 380 millioner kroner er der sat af til at drive kollektiv trafik for, og derfor meldte regionen ud i juni, at syv busruter »med lave passagertal« ville miste det regionale tilskud fra sommeren 2023.
Herunder busrute 351 mellem Ebeltoft og Grenaa; en linje, der ikke blot krydser kommunegrænser, men også servicerer passagerer til uddannelsessteder som Viden Djurs, Grenaa Gymnasium og Rosmus Skolen.
På den måde lever den faktisk op til de kriterier, som regionen prioriterer efter, når de skal kigge på, hvilke ruter, der skal støttes regionalt, fortæller Bent B. Graversen (V), der er formand for udvalg for regional udvikling i Region Midtjylland.
»Oprindeligt var det jo fordi, vi syntes, at de ruter, vi trak støtten fra, var mere en kommunal opgave, og at det var i en overgangsperiode, de skulle modtage regional støtte. 351 er jo så lidt speciel, for den kører jo faktisk over kommunegrænser og betjener uddannelsessteder. Derfor er jeg ret sikker på - med den revurdering, vi står over for nu - så kan den komme i spil igen. Jeg er ikke sikker på - uden at kunne love noget - at det er en permanent løsning, som det ser ud nu,« siger udvalgsformanden til Lokalavisen.
Endelig køreplan
I skrivende stund har regionsudvalget netop gennemgået en rapport fra konsulenthuset Cowi, der er gået Midttrafiks opgave og selskabets ruter efter i sømmene for at se, hvordan trafikselskabet kan levere regionens trafikopgave inden for den 380 millioner kroner store ramme, som Region Midtjylland har indført i budgettet.
I øjeblikket afventer de et kørekatalog fra Midttrafik, der viser, hvad de kan levere for de afsatte midler, fortæller Bent B. Graversen.
»Vi går så ind på værkstedet og ser, om vi kan få den endelige køreplan designet. Der, tror jeg, at busrute 351 kommer på bordet igen, fordi den krydser kommunegrænser, og fordi den kører til uddannelsesinstitutioner, og det er noget af det, vi har nævnt til Midttrafik, at de skal prioritere,« siger han og fortsætter:
»Vi vil jo gerne have en god service i særdeleshed til vores uddannelsessteder i de tyndt befolkede områder. Det er en prioritet. Det kan man sige, at det lever den op til.«
Der bliver jeg forvirret. Hvis I overvejer at genbesøge det, fordi den lever op til krav for regional støtte, hvorfor har man så meldt ud i første omgang, at støtten skulle trækkes?
»Vi tog den i en pulje, vi fik på bordet med mulige besparelser, og hvor vi på tidspunktet egentlig synes, at det var kommunernes opgave. Efterfølgende har vi kunnet fornemme, at den beslutning måske ikke var helt inden for skiven. Jeg ved ikke, hvordan det ender, men den er i hvert fald i en kategori, som jeg tænker, vi genbesøger i prioriteringerne,« svarer Bent B. Graversen og fortsætter:
»Det er jo sådan set bare en erkendelse af, at vi kan have lavet en fejl. Uden at jeg kan love noget. Alt er jo åbent. Men lige præcis den rute har jo nogle af de egenskaber, som vi har sagt, vi vil prioritere. Så det kan jo godt være, at vi har lavet en fejl der.«
Forstår bekymringer
Udmeldingen om, at busrute 351 står til at miste støtten fra juni næste år har vakt bekymring blandt både Norddjurs og Syddjurs Kommune, men ikke mindst de borgere, der bor langs den »vitale« trafiklinje.
Regionsudvalgsformanden forstår udmærket de bekymringer, der er opstået - både i forbindelse med rute 351, men også samtlige steder, hvor regionen er nødt til at prioritere de trafikale tilskud, forklarer han.
»Jeg forstår det det godt. Det eneste, jeg kan sige, er det, jeg har sagt. Jeg tror, den (rute 351, red.) kommer ind over bordet igen,« siger han.
Det er jo sådan set bare en erkendelse af, at vi kan have lavet en fejl. Uden at jeg kan love noget. Alt er jo åbent. Men lige præcis den rute har jo nogle af de egenskaber, som vi har sagt, vi vil prioritere. Så det kan jo godt være, at vi har lavet en fejl der.
Hvornår vil der være vished om rutens fremtid?
»Indtil videre har vi jo lovet, at vi giver støtten frem til sommerferien. Vi skal være færdige med en endelig køreplan, som skal vedtages og varsles inden nytår. Så det bliver hen sidst på året, vi har den endelige køreplan,« siger Bent B. Graversen, inden han fortsætter:
»Rute 351 indeholder nogle af de prioriteringer, vi har nævnt over for Midttrafik, og derfor kunne jeg forestille mig, at den kom ind over værkstedet en gang mere sammen med alle de andre.«