Digital sommergave til borgerne i Norddjurs

Kommunens nye hjemmeside gør nu kommunikationen til en bedre oplevelse

Artiklens øverste billede
En afslappet og veltilfreds Nis Hollesen et par timer efter at kommunens nye hjemmeside er gået i luften. Foto: Mogens Greve

Et halvt års intenst arbejde blev torsdag i sidste uge gjort tilgængeligt for borgerne i Norddjurs Kommune.

Teknikken bag den gamle side var forældet, og indholdet trængte til den makeover, den nu har fået. Sammen med norddjurs.dk er også kommunens tyve øvrige sider flyttet over i det nye system.


Nederst på de enkelte sider er der en feedback-knap. Her er konstruktiv kritik altid velkommen. Det gælder såvel positiv som negativ feedback. Screenshot af norddjurs.dk.

Et godt tegn

Et par timer efter, at den nye side gik i luften, sidder kommunens webadministrator og projektleder, Nis Hollesen, rolig og afslappet på kontoret i Grenaa og fortæller om det.

»Det er et godt tegn, at ingen har reageret og beklaget sig over noget,« siger han. »Jeg har nu heller ikke været nervøs for det – men alligevel spændt.«

Borgerne har fået en pænere og mere intuitiv hjemmeside.

»Opbygningen af den nye side er mere logisk og mindre teksttung, og siden er mere visuel. Og så fungerer den lige godt på PC og mobil.«

Mere brugervenlig

Hjemmesiden er lavet i en nyere version af Umbraco.

»Vi har skiftet leverandør, der i modsætning til før sikrer, at softwaren hele tiden holdes opdateret.«

Den nye leverandør tilbød at lægge alle 2.000 sider og 10.000 dokumenter fra det gamle system over i det nye.

»Det takkede vi nej til. Vi har i stedet lavet nye sider, omformuleret teksterne og lavet ny menustruktur.«

I processen er hele totredjedele af de tidligere sider fjernet eller komprimeret.

»Vi er gået efter at lave siden mere brugervenlig og mere overskuelig. Blandt andet er et større antal pdf’er skrevet ind som tekst på hjemmesiden.«

Som det var tilfældet med den tidligere hjemmeside, lægges der også stor vægt på at gøre siden handicapvenlig.

Kurser for redaktører

Hele kommunen og alle afdelinger har været involveret. Blandt de ansatte har 60 lokalredaktører ansvaret for hver sin del af hjemmesiden.

«Jeg har på otte heldagsmøder holdt kurser for dem i at bruge systemet og i at skrive bedre tekster. Det er en af vores store udfordringer at klæde 60 personer på til at kommunikere bedst muligt med borgerne.«

De er også lavet instruktionsvideoer til intranettet. Opbygningen af de enkelte sider er sket i et samarbejde.

»Vi har virkelig haft travlt. Det betyder meget, at alle føler ejerskab af det nye, og at ledelsen har bakket op om at få bedre hjemmesider.«

Analyseværktøj

Systemet sender automatisk mail til de 60 lokalredaktører med statisk over forældede sider, døde links og stavefejl med mere. Og ved ”kommandocomputeren” har Nis adgang til det omfattende analyseværktøj.

»Jeg holder øje med det hele – og kan om nødvendigt handle på det.«

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.