Digital sommergave til borgerne i Norddjurs
Kommunens nye hjemmeside gør nu kommunikationen til en bedre oplevelse
Et halvt års intenst arbejde blev torsdag i sidste uge gjort tilgængeligt for borgerne i Norddjurs Kommune.
Teknikken bag den gamle side var forældet, og indholdet trængte til den makeover, den nu har fået. Sammen med norddjurs.dk er også kommunens tyve øvrige sider flyttet over i det nye system.
Et godt tegn
Et par timer efter, at den nye side gik i luften, sidder kommunens webadministrator og projektleder, Nis Hollesen, rolig og afslappet på kontoret i Grenaa og fortæller om det.
»Det er et godt tegn, at ingen har reageret og beklaget sig over noget,« siger han. »Jeg har nu heller ikke været nervøs for det – men alligevel spændt.«
Borgerne har fået en pænere og mere intuitiv hjemmeside.
»Opbygningen af den nye side er mere logisk og mindre teksttung, og siden er mere visuel. Og så fungerer den lige godt på PC og mobil.«
Mere brugervenlig
Hjemmesiden er lavet i en nyere version af Umbraco.
»Vi har skiftet leverandør, der i modsætning til før sikrer, at softwaren hele tiden holdes opdateret.«
Den nye leverandør tilbød at lægge alle 2.000 sider og 10.000 dokumenter fra det gamle system over i det nye.
»Det takkede vi nej til. Vi har i stedet lavet nye sider, omformuleret teksterne og lavet ny menustruktur.«
I processen er hele totredjedele af de tidligere sider fjernet eller komprimeret.
»Vi er gået efter at lave siden mere brugervenlig og mere overskuelig. Blandt andet er et større antal pdf’er skrevet ind som tekst på hjemmesiden.«
Som det var tilfældet med den tidligere hjemmeside, lægges der også stor vægt på at gøre siden handicapvenlig.
Kurser for redaktører
Hele kommunen og alle afdelinger har været involveret. Blandt de ansatte har 60 lokalredaktører ansvaret for hver sin del af hjemmesiden.
«Jeg har på otte heldagsmøder holdt kurser for dem i at bruge systemet og i at skrive bedre tekster. Det er en af vores store udfordringer at klæde 60 personer på til at kommunikere bedst muligt med borgerne.«
De er også lavet instruktionsvideoer til intranettet. Opbygningen af de enkelte sider er sket i et samarbejde.
»Vi har virkelig haft travlt. Det betyder meget, at alle føler ejerskab af det nye, og at ledelsen har bakket op om at få bedre hjemmesider.«
Analyseværktøj
Systemet sender automatisk mail til de 60 lokalredaktører med statisk over forældede sider, døde links og stavefejl med mere. Og ved ”kommandocomputeren” har Nis adgang til det omfattende analyseværktøj.
»Jeg holder øje med det hele – og kan om nødvendigt handle på det.«