VIA vil styrke kommende pædagoger i Grenaa

En styrket pædagoguddannelse har længe været på den politiske dagsorden. Nu har professionshøjskolerne fremlagt seks anbefalinger til en ny og mere ambitiøs pædagoguddannelse.

Artiklens øverste billede
Pædagoguddannelsen skal styrkes. Det vil VIA være med til at løfte og er kommet med seks anbefalinger for, hvordan det skal gøres. Pressefoto

VIA University College har sammen med repræsentanter for de øvrige professionshøjskoler i Danmark udformet et oplæg til at styrke pædagoguddannelsen. Det er mundet ud i seks konkrete anbefalinger, som de løfter sløret for i en pressemeddelelse.

Materialet skal bruges i forestående drøftelser med og mellem folketingspolitikere om veje til at løfte pædagoguddannelsen og leve op til de politiske intentioner om en pædagoguddannelse, som »laver pædagoger i verdensklasse«.

Konkret har uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen udtalt, at han vil sikre penge til at udvikle pædagoguddannelsen, så den får en ny opbygning og en bedre sammenhæng mellem uddannelse og praktik.

Ikke klædt nok på

I professionshøjskolernes fælles oplæg til en styrket pædagoguddannelse bliver det betonet, at pædagoguddannelsen står over for to store primære udfordringer.

Dels er søgningen til pædagoguddannelsen faldende – samtidig med at det danske velfærdssamfund har behov for flere pædagoger til at leve op til de indførte minimumsnormeringer og matche de stadig flere og mere komplekse opgaver på det pædagogiske fagfelt.

Dels er listen af kritikpunkter lang i Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af pædagoguddannelsen fra november 2021. Eksempelvis mener kun 23 procent af arbejdsgiverne, at pædagoguddannelsen har klædt dimittenderne ordentligt på til det pædagogiske arbejde.

De seks forslag

1. Pædagoguddannelsen skal have et ambitiøst lærings- og studiemiljø, der stiller højere forventninger til de studerende. Konkret foreslår professionshøjskolerne, at pædagoguddannelsen fremover skal have væsentligt flere undervisningstimer samt mere vejledning og feedback. Desuden bør der være færre, men mere krævende prøver, der udprøver i hele pædagogens virke – både viden, dømmekraft og handlekompetencer.

2. De studerendes handlekompetencer skal styrkes, så pædagoger både er i stand til at identificere problemer samt reagere og handle – såvel på kort som lang sigt. Konkret foreslår professionshøjskolerne at styrke handlekompetencerne gennem pædagogiske aktivitetsfag, der løber igennem hele uddannelsen, og hvor de studerende kan opøve færdigheder til at udvikle, igangsætte og arbejde pædagogisk med aktiviteter. Det skal ske gennem flere øvelsestimer, hvor de studerende kan afprøve og fejle i det pædagogiske arbejde i alt fra forældre- og pårørendesamarbejde til svære magtanvendelser – og understøttet af undervisere med et solidt praksiskendskab.

3. Praktikken, der udgør 36 procent af pædagoguddannelsen fordelt på fire praktikperioder, skal være et stærkere læringsrum og have tættere sammenhæng med den øvrige del af uddannelsen. Konkret foreslår professionshøjskolerne, at den anden praktikperiode, der i dag er en samlet blok og fylder et helt semester, i stedet strækkes over flere semestre, så de studerende i højere grad bevæger sig mellem praktiksted og professionshøjskole og oplever en større grad af vekslen og sammenhæng mellem teori og praksis. Sammenhængen skal yderligere understøttes af et bedre samarbejde mellem professionshøjskole og praktiksted samt uddannede praktikvejledere.

4. Grundfagligheden inden for social- og specialpædagogikken skal styrkes i en tid, hvor vi som samfund har store ambitioner om inklusion, men blandt andet oplever et stigende antal borgere med diagnoser og særlige behov. Konkret foreslår professionshøjskolerne et stærkt og gennemgående pædagogikfag med fokus på både almen-, social- og specialpædagogik.

5. Pædagoguddannelsen skal i sin opbygning være præget af mere sammenhæng end i dag, hvor der er en række korte moduler, der giver oplevelsen af opbrud. Konkret foreslår professionshøjskolerne, at pædagoguddannelsen have indført semestre og gennemgående fag, der giver mulighed for længerevarende, sammenhængende forløb, fordybelse og egentlige stamhold, hvor de studerende følger det samme hold gennem uddannelsen. Desuden skal målstyringen på uddannelsen forenkles betydeligt.

6. Pædagoguddannelsen skal være en stærk grunduddannelse, hvor alle studerende fra start præsenteres for pædagogisk arbejde med både børn, unge og voksne. På den sidste del af uddannelsen skal den studerende have mulighed for at tone sin uddannelse i forhold til en målgruppe, der matcher arbejdsmarkedets behov. Og der skal efter grunduddannelsen til pædagog være gode adgange til at bygge oven på specialiseringen i et livslangt perspektiv gennem videreuddannelse.

Danmarks største

Det er fra VIA prorektor Gitte Sommer Harrits, uddannelsesdekan Susanne Tellerup og forskningschef Andreas Rasch-Christensen, som over det seneste år deltaget i arbejdet med det uddannelsesfaglige oplæg til at styrke pædagoguddannelsen.

VIA uddanner pædagoger i syv byer i Region Midtjylland, som foruden Grenaa er Aarhus, Horsens, Randers, Ikast, Viborg og Holstebro.

I alt er der på landsplan 17.000 studerende i de 23 udbudte pædagoguddannelsessteder.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.