Omfattende pantsnyd i Nørager: »Det ødelægger det jo for andre«

Det sidste stykke tid har købmanden i Nørager opdaget snyd med deres pantsystem. Det vækker harme, og får nu butikken til at ændre procedure.

Artiklens øverste billede
Kunder kan stadig aflevere deres pant i pantstationen forn butikken. De skal dog vise panten ude foran døren, inden de går om i gården med dem. Foto: Mark Sigetty Bøje

»Vi har igennem den sidste tid opdaget STORT snyd med vores pantsystem.«

Sådan lød et opslag fra Min Købmand Nørager på Facebook onsdag i sidste uge. Butikken skiftede for nogle måneder siden procedure, således at kunderne ikke længere skulle aflevere pant i flaskeautomaten.

»Vi syntes vores pantautomat var for bøvlet. Den gik altid i stykker eller i stå. Så vi lavede det sådan, at folk bare kan aflevere deres pant, og så gå ind og sige, hvor mange flasker de har. Det er gået godt i tre-fire måneder,« fortæller købmand Carsten Jensen.

Den seneste tid har købmanden dog oplevet, at flere kunder har snydt med det nye system. Det har vakt harme på købmandens Facebook-side, hvor flere bruger har udtrykt stor udtilfredshed med gerningspersonerne. Carsten Jensen er da også ærgerlig over, at det er kommet så vidt.

»Man bliver jo vildt irriteret over det. Det er nogle, der kommer og ødelægger det for andre. Vi er jo ti forskellige, der arbejder her i butikken, og vi kender jo ikke allesammen, alle der kommer i butikken her.«


Købmanden er et af byens vigtige samlingspunkter. Facebook-opslaget har derfor også skabt stor harme blandt flere brugere. Arkivfoto.

Problemet er udenbys

De pågældende personer er dog ikke fra Nørager. Det er personer, der er kommet udefra, og altså har oplyst, at de har afleveret flere flasker end tilfældet var. Problemet har ikke været med pantstationen ude foran butikken, men derimod med aflevering af større partier af flasker eller ølkasser, som kunderne afleverer omme bag butikken.

»Det har vi selvfølgelig taget dem på fersk gerning i et par gange, og så har vi måtte lukke det ned, så det kan man ikke længere.«

De pågældende personer er blevet bortvist, og butikken har bedt dem om ikke at vise sig i butikken igen. Sagen betyder dog ikke, at kunderne skal tilbage til det gamle system med flaskeautomaten.

»Man kan stadig aflevere sine pantflasker ude foran butikken eller bagved, men nu skal man vise, hvor mange flasker man afleverer, inden man går om i gården med dem.«

Købmanden ærgrer sig over, at det er nødvendigt at ændre proceduren. Han er klar over, at det bliver lidt ekstra træls for de kunder, som sagtens kan finde ud af holde sig på måtten.

»Vores faste kunder de gør det jo ikke. Alligevel mente vi, at der var behov for at slå det op, så alle folk var klar over årsagen til den nye procedureændring.«

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.