Nu kommer letbanen til at køre hver halve time

Artiklens øverste billede
Fra 3. januar kommer der langt om længe halvtimesdrift på Letbanen, lover Midttrafik.

Det bliver en nytårsgave til letbanependlere, der rejser mellem Grenaa og Aarhus, når Letbanen fra 3. januar går fra en til to afgange i timen i myldretiden.

I første omgang er det kunder, der pendler til arbejde eller uddannelse i Skejby, der mærker den største fordel ved de ekstra afgange. Det skriver Midttrafik i en pressemeddelelse.

»Det er en fantastisk nyhed, at der nu endelig kommer halvtimesdrift fra Djursland og ind mod Skejby og Aarhus Universitetshospital. Dermed bliver Letbanen en rigtig god – og grøn – transportmulighed for rigtig mange pendlere. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, at passagerer, der skal helt ind til Aarhus H samtidig må væbne sig med lidt ekstra tålmodighed i forhold til ekstra rejsetid frem til 10. marts, men med mulighed for fire afgange i timen fra Hornslet bliver det forhåbentlig besværet værd, siger Anders Kühnau (S),« formand for regionsrådet i Region Midtjylland, der sammen med Aarhus Kommune ejer Aarhus Letbane.

Vigtigt skridt

Det er opførelsen af et krydsningsspor i Trustrup, der har muliggjort, at der fra 3. januar kan køre to letbaneafgange i timen til og fra Grenaa.

En af dem, der glæder sig over de ekstra letbaneafgange, er Hans Michael Betsch fra Letbanens Passagerklub:

»Letbanens start har været vanskelig med fejl og aflysninger. Men man har arbejdet målrettet på forbedringer, både angående punktlighed og trafikinformation. At køreplanen nu kan udvides mod Grenaa og om et halvt år mod Hornslet, er et vigtig skridt til at gøre Letbanen endnu mere attraktivt for passagerne,« lyder det i pressemeddelelsen fra Midttrafik.

Strækning lukkes midlertidigt

Kunder, der pendler ind til Aarhus H, vil også opleve større valgfrihed i afgange, men skal påregne ekstra rejsetid i perioden frem til 10. marts, hvor strækningen mellem Lystrup og Østbanetorvet bliver lukket ned.

Fra 3. januar til 10. marts bliver standsningsstedet Vestre Strandallé ombygget til en krydsningsstation, hvor to letbanetog kan passere hinanden. Udover at gøre letbanedriften mere robust, åbner det for at øge driften mellem Hornslet og Aarhus H.

Konkret planlægges udvidelse til kvartersdrift på strækningen i myldretiden fra august 2022.

Ombygningen betyder, at kunderne på strækningen skal finde andre alternativer i perioden. Standsningsstederne Østbanetorvet, Vestre Strandalle, Risskov Strandpark og Torsøvej vil være lukket ned, skriver Midttrafik.

Læs også

Del artiklen