Giv din plæneklipper en grundig overhaling

Hvad end man er til rugbrødsmotor eller benzinmotor, så skal græsslåmaskinen lige pudses af og tjekkes efter, når den kommer ud af vinterhiet.

Artiklens øverste billede
Uanset hvilken plæneklipper man har, bør den tjekkes inden slåsæsonen går i gang. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Nogle sværger stadig til den gamle håndskubber, mens andre kører den populære benzinplæneklipper. Andre igen vil hellere bruge en maskine på el eller med batteri.

Uanset hvilket aggregat man bruger til at trimme græsplænen, så er der nogle ting, der er yderst vigtige at tjekke, når man hiver redskabet ud af skuret til den nye sæson, fortæller projektleder i Forbrugerrådet Tænks testafdeling Thorben Bayer.

»Knivene og knivkassen skal tjekkes, og skærene skal måske slibes skarpe. Derudover skal de bevægelige dele smøres med olie og generelt sidde ordentligt fast,« siger han.

Hvis de basale ting er i orden, så skulle plæneklipperen - uanset type - formentlig glide problemfrit.

En anden god ting at gøre er at fjerne gammelt græs, som kan sidde i skærene og under maskinen. Det mest optimale er at gøre dette efter hver klipning.

Klippet græs er syrligt og fugtigt og kan derfor sætte sig i klumper og skabe rust - især i benzinmaskiner, fordi de ofte har knivkasser af metal.

I mange danske haver er det netop den benzindrevne plæneklipper, der huserer.

Ifølge Thorben Bayer er den type den mest vedligeholdelseskrævende, men kommer ofte med en god og udførlig brugsmanual.

Her er det blandt andet ting som tændrør og luftfilter, der skal tjekkes.

Finn Slaikjer, der er faglærer på anlægsgartneruddannelsen på Techcollege i Aalborg, nævner også tændrøret som det allerførste.

Hvis det ikke fungerer, og der skal erhverves et nyt, så har Finn Slaikjer et lille tip.

»Tag tændrøret af, og tag det med til forhandleren, for der findes mange forskellige varianter,« siger han og fortsætter:

»Hvis man køber det forkerte, så får man ikke gnisten det rigtige sted i motoren, og så tænder den ikke ordentligt.«

Når man først har det rigtige tændrør, er det nemt selv at skifte.

Også luftfilteret kan man selv give en overhaling. Det bliver nemt fedtet, og her er det rensebenzin, der gør tricket.

Hvis fedt og snavs ikke fjernes, så har maskinen svært ved at komme af med luften.

Når man skal lave vedligeholdelse på maskineriet, så er der dog en faldgrube.

For at komme ordentligt til, så skal græsslåmaskiner med benzinmotor ofte lægges om på siden. Her er det ikke ligegyldigt, hvilken side man tilter den om på.

»Man skal være forsigtig og se i manualen, hvilken side man skal ligge plæneklipperen på,« siger han og fortsætter:

»Den har et luftfilter, og det er ofte den side, man ikke må lægge den på, for så kan olie og benzin løbe ud,« siger Thorben Bayer.

/ritzau fokus/

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen