Alle regeringer har en drøm at befri - bliver det ved drømmen?

'Frisættelse' er et ord, der går igen og igen hos de seneste års mange forskellige regeringer. Især, selvfølgelig, når det handler om en specifik del af den offentlige sektor, ældreområdet. Læs med her.

Artiklens øverste billede

’Frisættelse’ er blevet et ord, der går igen og igen hos de senere års regeringer, hvad enten den har været af rød, blå eller violet observans.

I Den Danske Ordbog står der om ’Frisættelse’:

1. Frigøre fra noget hæmmende, begrænsende, kontrollerende eller undertrykkende.

»Min væsentligste ledelsesopgave er at frisætte al den personenergi, Novo Nordisk rummer.«

2. Afskedige.

Det er den første betydning af ordet, der er interessant, når talen falder på den offentlige sektor og ældreområdet.

På ældreområdet har fortællingen om frisættelse haft afsæt i en fortælling om bureaukrati og tidstyranni, som alle fra Poul Nyrup Rasmussen over Thyra Frank til Mette Frederiksen har bidraget til. 

Nyt er det, at frisættelse nu også handler om apati, ansvarsforflygtigelse og forråelse, som bureaukrati kan føre med sig.

Gæt en regering

Regeringsgrundlaget for den nydannede regering er da heller ikke til at tage fejl af, når det gælder ’Frisættelse’. Det står printet med neon i det 63 sider lange regeringsgrundlag, som kom ud af de seks ugers forhandlinger efter folketingsvalget 1. november.

Men det er imidlertid ikke så banebrydende, som Mette Frederiksen & co. gerne vil fortælle, selv om hun de øvrige betoner, at nu skal der sættes turbo på. Måske lige indtil, at det næste eksempel ruller om skærmen med et ældre menneske, der blevet ilde behandlet på et plejehjem. Det plejer at kalde på forargelsen hos alle dele af Folketinget og et forlangende om, at nu skal regler, tilsyn og lovgivning strammes.

Men læs bare med her, hvad tre af de seneste års regeringer havde som ambition om ’Frisættelse’, da de præsenterede deres regeringsgrundlag.

Det er tilladt at gætte kære læser, hvilken regeringen der er tale om?

Eks. 1:

»Vi har tillid til medarbejderne og deres faglighed. Det vil vi vise gennem afbureaukratisering og forenkling. I dag spildes for meget energi på kontrol og papirarbejde. Regelforenkling skal bidrage til, at medarbejderne i den offentlige sektor får mere tid og fokus på at løse kerneopgaver.«

Eks. 2:

»Regeringen vil i samarbejde med kommuner og regioner iværksætte en reform med fokus på tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering. Det skal sikre, at den offentlige opgaveløsning i højere grad orienteres mod resultater - effektivitet, kvalitet og serviceniveau - og i mindre grad mod opfyldelse af proceskrav. Øget fokus på resultater vil skabe rum for større fagligt ansvar og give plads til moderne ledelsesformer og øget nytænkning. Det vil forbedre kvaliteten og frigøre ressourcer til bedre service for borgerne, og det vil gøre faglig stolthed og arbejdsglæde til drivkraft i udvikling af servicen til borgerne.«

Eks. 3:

»Men årtiers styringsregime og et voksende bureaukrati har betydet, at der er blevet mindre og mindre tid til relationer mellem mennesker, og det har mindsket den varme og omsorg, som er afgørende i et velfærdssamfund. Her træffer vi et klart valg: Vi vil hellere have, at social- og sundhedshjælperen kan spille kort med de gamle, og at pædagogen kan læse en bog højt, end at de skal bruge tid på at dokumentere, at de har udført deres arbejde. Et plejehjem skal igen være mere et hjem end en institution, og vi har grundlæggende tillid til, at forældre, børn, lærere og ledere er dem, der selv skaber den bedste skole.«

Ikke Værdig Hjemmepleje

For god ordens skyld, så er citatet i eksempel 3 ikke hentet fra Syddjurs Kommunes ingangværende projekt ’Værdig Hjemmepleje’.

Det kunne man ellers forledes til at tro. Læs bare, hvad tidligere formand for ældreområdet i Syddjurs Jan Fischer (A) drømte i et læserbrev i Lokalavisen 6. maj 2021:

  • »Tænk, hvis det var sådan: Faste Teams på 10-15 personer, der selv styrer deres arbejdsdag - også under sygdom – ferie m.m - og har ansvaret for 40-50 ældre borgere. At de er med til at ansætte nye kolleger, og de samme medarbejdere, der kommer hver dag til borgeren. Tænk om økonomien nu er bedre, flere penge er tilført, ingen skal løbe på deres arbejdsplads for at kunne pleje vores ældre borgere, der skal være den tid til arbejdet som det kræves.
  • Tænk, at der nu er mindre dokumentation, og tiden bruges på borgeren.
  • Tænk, at der nu er tid til en snak og måske en kop kaffe.
  • Tænk, at der nu er styr på dagligdagen med glade borgere og tilfredse medarbejdere.
  • Tænk, at kulturændringen er lykkedes.
  • Tænk, at der var stor søgning af medarbejdere til hjemmeplejen i Syddjurs.

Man har lov til at drømme, men drømmen kan gå i opfyldelse.«

Drømmen har altså levet i mange år i mange regeringer. Den er åbenbart sværere at gøre til virkelighed, når det kommer til stykket, og måske bliver det bare ved drømmen?


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.