Træt af skolen? Så kan en arbejdsdag hos Munkholm Zoo gøre underværker

Kender du det som lærer? Du møder forventningsfuldt og velforberedt op til undervisningen, men bliver mødt af elever, der siger: »Vi gider ikke at have engelsk.« Karina Andersen, lærer med pæn rutine, oplevede det på egen krop. Derfor tog hun tyren ved hornene.

Artiklens øverste billede
Lars Christian Jørgensen (tv.) har en fin dialog med de unge, der har fundet ud af, at deres arbejde hos Munkholm Zoo har en mission.

Karina Andersen, lærer siden marts 2022 på Søren Kanne Skolen i Grenaa, men før da bl.a. mangeårig lærer på en efterskole, faldt ikke ned i et hul, da hun oplevede enhver lærers mareridt gentagne gange i den specialklasse, 7.-9. årgang, hun har til naturfag og engelsk.

De unge gad ikke undervisningen. De havde ingen forståelse for, hvorfor de skulle lære at tale og skrive engelsk. Nogle af dem havde i forvejen store problemer at læse og skrive dansk.

»Det er hårdt at have forberedt en undervisning, der bare mislykkes. Selv for en relativ rutineret rotte som mig,« siger Karina Andersen.

»Man kan så vælge at råbe højt og skælde ud, men de her børn har fået skæld ud nok i deres skoletid og liv, så det er en dårlig løsning.«

Danskerne er i en årrække i en tv-reklame blevet henvist til at ringe til Peter fra Leasy, når de havde ondt i et eller andet teknisk. Karina Andersen valgte at ringe til Lars i stedet for.

Lars hedder Lars Christian Jørgensen, indehaver af familieforetagendet Munkholm Zoo ved Balle, med en fortid som viceskoleleder på Sjælland på en skole for unge med en tydelig autismeprofil. Han kunne med det samme forstå, hvad Karina Andersen fortalte ham.

»Jeg spurgte Lars, om vi måtte flytte undervisningen ud til Munkholm Zoo en gang om ugen og hjælpe ham med konkrete opgaver,« fortæller Karina Andersen.

Svaret var uden omsvøb: »Ja«, fra Lars Christian Jørgensen.

»Jeg betænkte mig ikke. Vi har i forvejen jævnligt praktikanter fra andre skoler, og vi har en mission om hjælpe børn og unge, som har det svært i skolesystemet,« siger Lars Christian Jørgensen.

»Karina og jeg fik en god snak om vores indbyrdes forventninger til samarbejdet. Vi var på forhånd enige om, at jeg præsenterede de unge for en række meget konkrete og afgrænsede opgaver, som de skulle løse, så jeg ikke stod med et opsamlingsheat bagefter og skulle bruge tid på efterslæb.«


Lærer Karina Andersen (tv.) har ikke fortrudt, at hun efter sommerferien kontaktede Lars Christian Jørgensen (th.) for at høre, om han var klar til hver onsdag var klar til at beskæftige en elevgruppe på 6-7 unge fra Sønne Kanne Skolen. Fotos: Lars Norman Thomsen

Altid om onsdagen

Siden sommerferien har Karina Andersen hver onsdag startet en af skolens biler og drønet til Munkholm Zoo med 6-7 elever på sæderne plus klassens faste pædagog Helle Reimers-Jessen.

»Vi mødes på skolen klokken 8.15, så vi kan nå at være i Balle til klokken 9. Herefter går vi i gang med at løse de opgaver, som Lars på forhånd har stillet os i udsigt,« fortæller Karina Andersen.

Opgaverne er meget konkrete: Fjerne ukrudt og rive det sammen, male forskellige steder, lave højbede og vaske vægge, så de er klar til at blive malet.

Den dag Lokalavisen var på besøg, var de unge i fuld gang med at male indenfor hos kaninerne.

»Da de startede i Munkholm Zoo, havde vi fortsat gæster i haven, og det skulle de lige vænne sig til, men jeg har oplevet en gruppe unge, der nu føler sig hjemme og ved, hvorfor de er her. At vi har nogle forventninger til dem, og ikke bare kaster opgaver efter dem, som er ligegyldige,« understreger Lars Christian Jørgensen.

Karina Andersen har også mærket en positiv effekt.

»Der er både meget vellykkede og mindre vellykkede dage herude, men mest det første.«

»Det er lidt forskelligt, hvornår vi slutter arbejdsdagen. Det afhænger af dagsformen. Går der for meget pjat i den, kører vi tidligt hjem og fortsætter undervisningen på skolen, men som regel er vi flot på frem til middag. Husk på, at vi har med unge at gøre, som har deres at slåsse med.«

Et godt eksempel er en af drengene, som fik ros herude fra en medarbejder, fordi han havde løst en opgave noget nær perfekt.

»Som han stolt kom og fortalte mig: »Jeg fik sørme ros, det har jeg aldrig prøvet at få før«. En dejlig historie for en dreng, der er præget af for mange nederlag,« siger Karina Andersen.

Vi mødes på skolen klokken 8.15, så vi kan nå at være i Balle til klokken 9. Herefter går vi i gang med at løse de opgaver, som Lars på forhånd har stillet os i udsigt.

Lærer Karina Andersen

Et pilotprojekt

Da Karina Andersen præsenterede sine tanker for sin nærmeste leder, Morten Telling Kattenhøj afdelingsleder på Afd. Søndre, fik hun fuldtonet opbakning til at gå i gang.

»Vi betragter det som et pilotprojekt, som vi får nogle gode erfaringer med. Vi håber at kunne drage nytte af projektet fremover,« siger Morten Telling Kattenhøj.

Søren Kanne Skolen har 50-60 børn gående i syv specialklasser i udskolingen med 6-7 unge i hver klasse, hvor årgangene er blandet helt bevidst.

Til hver klasse er der knyttet en fast lærer og en pædagog. 

»Mange kolleger er meget interesserede i at høre om projektet, og de erfaringer vi kommer hjem med,« siger Karina Andersen.

Hun har selv mærket, at hun er kommet meget tættere på gruppen. Det smitter også af i den øvrige undervisning.

»Om onsdagen skal jeg i hvert fald ikke skrive ud, at jeg er syg, fordi så bliver jeg slagtet,« griner hun højlydt.

I Munkholm Zoo kommer gruppen tæt på dyrene, og den afslappede stemning blandt kaniner og skildpadder er lige vand på elevernes mølle.

Dyr i Munkholm Zoo kommer man tæt på og opdager, at de er søde og rare. Gruppen er meget i kontakt med dyrene, det er deres venner.

Lars Christian Jørgensen, Munkholm Zoo

»Dyr kan nogle ting og har en positiv indvirkning på os mennesker. Dyr i Munkholm Zoo kommer man tæt på og opdager, at de er søde og rare. Gruppen er meget i kontakt med dyrene, det er deres venner,« siger Lars Christian Jørgensen.

Han og Karina Andersen har ikke aftalt nogen længde på deres fælles pilotprojekt.

»Hvis Lars er med på den, så tænker jeg, at vi kommer hver onsdag resten af skoleåret,« lyder det fra projektets primus motor.

Lars Christian Jørgensens smil signalerer, at det da bare er ti-fire. Han er parat til at medvirke til, at gruppen får endnu flere aha-oplevelser med en afsmittende virkning til de unges fremtid.


To gutter hjælper hinanden med at male ved kaninerne i Munkholm Zoo. Det klarer de yderst professionelt.

Ud i livet

Et par af eleverne fra gruppen er i gang med deres sidste skoleår, og snart følger de andre efter.

»Vi kører gerne pilotprojektet skoleåret ud, hvis det er gavnligt. Vi føler, at eleverne får meget ud af det,« siger Morten Telling Kattenhøj.

Elevgruppens familier bakker fuldt ud op om, at onsdagen tilbringes i Munkholm Zoo.

»Vores opgave er hele tiden at overveje, hvordan vi bedst muligt kan guide børn og deres familier i forhold til fremtiden,« siger Morten Telling Kattenhøj.

FGU (Forberedende GrundUddannelse) og STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) kan være veje at gå for elevgruppen.

»Det her med at male, kan jeg godt lide,« lød det under arbejdet på Munkholm Zoo forleden fra en af drengene.

Det fortæller Karina Andersen. 

»Et godt eksempel på, at vores onsdage også hjælper nogle af eleverne til at overveje fremtiden,« siger hun.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.