Ældre dame måtte selv betale hjemtur fra Skejby klokken 3 om natten

Hanne Trier Sørensen, 86, har efterhånden sundet sig efter en grim oplevelse i starten af august, hvor det var svært for hende at øje empatien og forståelsen i det danske sygehusvæsen.

Artiklens øverste billede
Hanne Trier Sørensen, 86, er kommet tilhægterne igen efter sin grimme natteoplevelse 5.-6. august. Frygten for en gentagelse lurer dog fortsat i baghovedet på hende. Foto: Lars Norman Thomsen

Kørselskontor Region Midtjylland har lovet at godtgøre en taxaregning fuldt ud på 960 kroner, som Hanne Trier Sørensen, 86, måtte betale natten til lørdag 6. august efter en køretur fra Skejby Sygehus og til bopælen i landsbyen Sjørup mellem Nimtofte og Tøstrup.

Her bor hun alene på en landejendom, som hun og hendes afdøde mand købte i 1956.

Forklaringen på, at Hanne Trier Sørensen fredag 5. august klokken 21.30 følte sig tvunget til at dreje 112 og oplevede en nat ude på overdrevet, kommer her fra begyndelse og til foreløbig slutning.

»Allerede torsdag 28. juli fik jeg meget voldsomt næseblod. Heldigvis kunne en nabo køre mig til læge, og hun fik det stoppet,« fortæller Hanne Trier Sørensen.

Blødte voldsomt

Vel hjemkommet var den gal igen blot en time senere. Derfor måtte hun skyndsomt en tur forbi skadestuen i Grenaa.

Allerede efter en uge kunne Hanne Trier Sørensen dog hurtigt konstatere, at det atter blødte voldsomt fra næsen.

Det lykkedes hende at få en akuttid ved en øre-, næse- og halslæge i Grenaa, hvor hun blev behandlet med ætsning.

»Jeg fik venstre næsebor stoppet ud med gaze, og det halve af min næse blev plastret til med besked om, at jeg fik en ny tid 8. august til yderligere behandling,« fortæller hun.

Det var imidlertid alt for sent.

Fredag 5. august om aftenen stod blodet ud af det andet næsebor.

»Vildt og voldsomt,« beskriver Hanne Trier Sørensen situationen.

Hun bevarede alligevel fatningen og evnen til at tænke klart.

En snarrådig 112-opringning gjorde, at hun hurtigt blev kørt til skadestuen på Regionshospitalet i Randers.

»Det er jo her, at jeg hører til, fordi jeg bor, hvor jeg bor,« tilføjer hun.

Jeg fik besked på, at jeg skulle hjem. De ville ikke sørge for hjemtransport, fordi jeg ikke hørte til Skejby og jeg kunne jo også gå selv, sagde de til mig.

Hanne Trier Sørensen

Måtte opgive

Lægerne i Randers måtte imidlertid opgive at stoppe blødningen.

»Lægen kom og forklarede mig, at de havde talt med Skejby, så nu skulle jeg i ambulance køres derud. I Randers har de nemlig ikke tilknyttet en øre-, næse- og halslæge, fik jeg forklaret.«

Klokken 01.00 ankom Hanne Trier Sørensen til Skejby med en næse, der var blevet mere og mere øm, fordi hun skulle holde stramt på den.

»Jeg var ærlig talt også helt udkørt, da jeg ankom til skadestuen på Skejby. Jeg ved i øvrigt ikke, om det var skadestuen. Det fik jeg ikke spurgt om i skyndingen, men lægen kom klokken 01.30, og han dannede sig hurtigt et overblik.«

Den indvendige del af den ømme næse blev både brændt og ætset.

»Jeg fik to balloner sat op, og der hængte slanger ud af næsen med nogle ’dimser’ på, hvor jeg skulle pumpe luft op, hvis det begyndte at bløde igen,« forklarer hun.

Klokken cirka 03.00 var ’operationen’ afsluttet, og hvad skulle der så ske?

»Jeg fik besked på, at jeg skulle hjem. De ville ikke sørge for hjemtransport, fordi jeg ikke hørte til Skejby og jeg kunne jo også gå selv, sagde de til mig.«

Lægen kom og forklarede mig, at de havde talt med Skejby, så nu skulle jeg i ambulance køres derud. I Randers har de nemlig ikke tilknyttet en øre-, næse- og halslæge, fik jeg forklaret.

Hanne Trier Sørensen

Ringede efter taxa

Personalet på Skejby ville dog godt ringe efter en taxa.

Så i den sene nattetime steg Hanne Trier Sørensen ind i en taxa.

Med sig havde hun kun sit sygesikringsbevis, som hun nåede at få med, da hun blev hentet hjemme i Sjørup, men ikke et betalingskort.

»Chaufføren var betænkelig ved at skulle have mig med. Han spurgte, om jeg skulle kaste op, men jeg svarede ham, at det troede jeg nu ikke,« husker hun.

Hjem kom hun tæt på lørdag morgen.

Chaufføren fik sin betaling, 960 kroner.

»Han var god nok og ventede tålmodigt på, at jeg fandt mit betalingskort tidligt lørdag morgen, hvor jeg var helt færdig og udkørt.«

Dårlig behandling

Hanne Trier Sørensen følte sig lodret dårligt behandlet, og det gør hun fortsat.

»Det er ikke i orden at få sådan en behandling, når man har været igennem et så langt og anstrengende forløb, som jeg var udsat for.«

»Jeg havde ikke mulighed for, at familie kunne hente mig, og på det tidspunkt af natten var det svært at få fat i naboer eller andre.«

»Jeg føler ærlig talt, at jeg har fået en virkelig dårlig behandling. Efter en lang nat var jeg så udkørt, at jeg havde svært ved at tænke klart og holde mig gående. Jeg havde nok forventet, at de kunne have fundet en seng til mig på Skejby, så jeg næste formiddag kunne have ringet efter en nabo, der kunne hente mig og køre mig hjem.«

Hanne Trier Sørensen har ikke efter den vanvittige nat oplevet tilbagefald med næseblod, men oplevelsen 5.-6. august er lagret i baghovedet på hende, og hun frygter, hvornår hun skal igennem samme forløb igen.

»Jeg har boet på ejendommen i Sjørup siden 1956 og måske er det ved at være tid til at få den solgt, mens jeg fortsat selv kan bestemme, at nu er tiden kommet,« funderer hun.

Ejendommen er hjemsted for Sjørup Petanqueklub og har været det i en årrække.

De næsten 20 medlemmer mødes en gang om ugen for at spille en tre runder, før der vanker et afsluttende kaffebord, hvor snakken går lystigt.

Noget hun vil få svært ved at undvære. Den dag hun flytter til en lejebolig i Kolind, som hun har besluttet sig skal være hendes nye hjemsted, når et langt kapitel i Sjørup er afsluttet.

Beregnet ventetid 9 minutter

Da Hanne Trier Sørensen var kommet til hægterne, kontaktede hun Syddjurs Kommune og fortalte om forløbet. Herfra blev hun henvist Kørselskontor Region Midtjylland.

Adresseavisen har efterfølgende ringet til Kørselskontor Region Midtjylland. Sådan noget kræver imidlertid tålmodighed ud over alle grænser.

Efter at have klikket på de rigtige taster, lyder en stemme:

»Din beregnede ventetid er ni minutter.«

Der brast tålmodigheden.

Adresseavisen ville gerne have pindet reglerne om befordringstilskud ud.

Hanne Trier Sørensen forsøgte inden da i flere omgange at komme i kontakt med Kørselskontoret via e-mail - uden held.

I stedet sendte hun et brev med pr. snailmail, Postvæsenet, og så lykkedes det.

Tilbage kom en standardskrivelse fra Kørselskontor Region Midtjylland med besked om, at hun ville få sin taxaregning godtgjort.



Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.