Aarhus Airport fastholder ambitionen om at nå 1,5 millioner passagerer i 2027

Selvom pandemien igen var en træls modspiller i 2021, så forrykker det ikke ved målsætning og strategi for lufthavnen i Stabrand.

Artiklens øverste billede
Administrerende direktør Nicolai Krøyer og bestyrelsen i Aarhus Airport har ikke ændret kurs trods pandemien. Man holder man fast i ambitionen om at nå 1,5 millioner passagerer i 2027. Pressefoto

I 2019 præsenterede Aarhus Airport en ambitiøs vækststrategi, hvor antallet af passagerer skulle tredobles.

I en nytårsbulletin slår Aarhus Airport fast, at selv om pandemien har forskudt lufthavnens vækstplaner med nogle år, holder man fast i ambitionen om at nå 1,5 millioner passagerer i 2027.

Årets sidste måned i 2021 faldt godt ud på passagerbarometret, hvor antallet af rejsende steg med hele 774 procent set i forhold til samme periode i 2020.

Efter vækståret 2019 - det stærkeste siden 2012 - gik 2020 markant anderledes end forventet, med væsentlig lavere aktivitet samlet set, og flere perioder med nedlukning af lufthavnen og frem for den forventede vækst på 10 procent oplevede Aarhus Airport i stedet en uforudsigelig nedgang på hele 76 procent i antal af passagerer grundet pandemien.

Resultatopgørelsen for tiden 01.01.20 - 31.12.20 udviser et resultat på -50.063.835 kroner mod -36.079.973 for 2019.

Balancen viste en egenkapital på 156.542.965 kroner.

Det stod ikke skrevet i forretningsplanen, at der skulle komme en længerevarende pandemi, men de markante underskud på bundlinjen var mere eller mindre forventet grundet de store millioninvesteringer, der er foretaget i de senere år.

For at gøre rødt til sort kræver det endnu flere gæster, som benytter lufthavnen, og at Aarhus Airport bliver bedre til at tjene penge på lufthavnens udbud til de rejsende. Det skal de massive investeringer i faciliteterne hjælpe med til.

Vi har løbende åbnet nye faciliteter som sikkerhedskontrol, taxfreeshop og loungeområder, og snart åbner vi den store skylounge og fire nye gates. Til sommer står det splinternye lufthavnshotel færdigt, og så er vi klar til næste etape i vækstrejsen

Administrerende direktør Nicolai Krøyer

Stærkt efterår

I alt 21.218 passagerer gik i julemåneden 2021 igennem terminalerne, og det svarer til 65,6 procent af december-gæsterne i rekordåret 2019. (500.490 passagerer)

Derved holdt lufthavnen takten med en stigende passagertilgang, der for alvor tog fart i sommerferieperioden og holdt tempo hele vejen til årets slutning. Samlet set rejste 133.960 gæster igennem Aarhus Airport i 2021, og langt størstedelen af rejseaktiviteten skete fra juli til december måned.

Selvom passagertallet på ingen måde kysser tallene for rekordåret i 2019, hvor lufthavnen rundede over en halv million passagerer, ser administrerende direktør Nicolai Krøyer, ingen grund til at kysse asfalten.

»Vi er sikre på, at vi går meget godt i møde i 2022. Det har været nogle træge år med særdeles svingende markedsvilkår, og vi håber, at vinden snart vender. Selvom vi lige nu står med flere ruter på pause, er vi optimistiske i forhold til forårs- og sommertrafikken, hvor rejserne allerede sælger godt. Flyselskaber og rejsearrangører har fortsat en stor interesse i Aarhus Airport, og vi har aldrig haft så mange destinationer i bogen som nu,« udtaler direktøren i den udsendte nytårsbulletin.

»Alene i 2021 præsenterede Ryanair seks nye helårsruter fra Aarhus Airport til blandt andet Malaga, Warszawa, Riga og Milano, ligesom vi også sagde goddag til nye samarbejdspartnere som Spies Rejser, Braathens Regional Airlines og Atlantis,« noterer CEO Nicolai Krøyer, der har siddet med styrepinden i Aarhus Airport siden marts 2021.

Han skiftede vand ud med luft, så at sige. Før overgangen til Aarhus Airport var han i ti år med til som kommerciel chef at udvikle Aarhus Havn til Danmarks største erhvervshavn og næststørste krydstogthavn.

Lækre forhold

Aarhus Airport har aldrig haft så mange destinationer i bogen som nu. Pressefoto


Rejseaktiviteten slog for alvor igennem i juli måned samtidig med, at Ryanair åbnede to nye lavprisruter til Korfu og Zadar. Og hvor rejsekurven tidligere er dalet i efterårsmånederne, har lufthavnen i år kunne holde fast i de positive takter året ud.

Mange danskere har tilsyneladende skubbet lidt udenlandsferie til sensommeren og sidst på året, hvor lufthavnen åbnede nye ruter til blandt andet Gøteborg, Stockholm, Gran Canaria, Trysil, Sälen og Egypten.

Det afspejlede sig udenrigs- og chartertrafikken, som stod for næsten to tredjedel af den samlede rejsetrafik i 2021. Først på året var lufthavnen midlertidigt lukket i godt et par måneder, og der skiftede trafikmønstret til såkaldt håndværkertrafik i stedet.

»Vi udnyttede perioden, hvor vi havde midlertidigt lukket til at sætte turbo på vores totalrenovering og udbygning af lufthavnen. Det betyder, at vi allerede til sommer kan præsentere en dobbelt så stor topmoderne, effektiv og lækker lufthavn i international liga to år tidligere end forventet. Vi har løbende åbnet nye faciliteter som sikkerhedskontrol, taxfreeshop og loungeområder, og snart åbner vi den store skylounge og fire nye gates. Til sommer står det splinternye lufthavnshotel færdigt, og så er vi klar til næste etape i vækstrejsen,« lyder det optimistisk fra Nicolai Krøyer.

Aarhus Airport’s ejerkreds har investeret omkring 140 millioner kroner i at omkalfatre en slidt lufthavn.

Moderniseringen skal selvfølgelig gøre lufthavnen mere attraktiv for internationale flyselskaber og geare lufthavnen til at servicere et langt større antal passagerer.

Aarhus Airport er ejet af Aarhus Kommune, privat investor Staus A/S, Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune. De to Djurslands kommuner ejerandele er på et kosmetisk niveau.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.