Letbanen: Forkert info på rulleskærme tvang tre borgere til at stå af på Hornslet Station

Kolind borger tog forleden aften letbanetoget fra Aarhus Hovedbanegård i sikker forvisning om, at han på mindre end en time kunne stige af toget på Kolind Station og være hjemme i god tid. Toget stoppede imidlertid i Hornslet!

Artiklens øverste billede
Letbanen. Foto: Aarhus Letbane

Erling Stougaard Nielsen, Kolind, havde på en hverdagsaften i sidste uge en dårlig oplevelse med Letbanen.

Sammen med to andre passagerer måtte han stige af toget allerede i Hornslet, fordi det ikke kørte længere, som det ellers skulle i henhold til den normale køreplan, hvor toget stod til at køre til Grenaa.

»Da letbanetoget kørte ind på perronen på Århus Hovedbanegård klokken 21.45, stod der at læse på togets lyspanel, at det kørte til Grenaa. Det blev også blev annonceret på rulleskærmene på perronen,« fortæller Erling Stougaard Nielsen.

»Togføreren sagde en gang i højtalerne i toget, at det kun kørte til Hornslet, men ingen yderligere forklaring om hvorfor. Jeg tænkte, det var en fejlinfo og nåede ikke ud af toget, før det kørte.«

I Hornslet kontaktede Erling Stougaard Nielsen togføreren.

Den private chauffør kom tilbage efter ca. en times tid og sagde: »Sæt jer ind«. Han kørte først til Ryomgård med gæsten fra København, og dernæst til Kolind med mig. Jeg var hjemme klokken 23.30.

Erling Stougaard Nielsen

»Han forklarede, at der var sporarbejde, hvorfor toget ikke kørte videre, men der var intet telefonnummer, jeg kunne ringe til. Midttrafik var lukket på det tidspunkt. Og togføreren kunne ikke hjælpe.«

Redningsmanden

Erling Stougaard Nielsen, og to andre passagerer blev efterladt på stationen i Hornslet. Den ene havde sin cykel med og trådte i pedalerne for at komme det sidste stykke hjem.

Han blev efter en times tid de to andres redningsmand. Fordi han hentede sin private bil og kørte tilbage til Hornslet Station, hvor Erling Stougaard Nielsen og en gæst fra København, som skulle videre til Ryomgård, stod og forsøgte at ringe til diverse taxaselskaber, de kunne google sig frem til, uden meget held.

»Den private chauffør kom tilbage efter ca. en times tid og sagde: »Sæt jer ind«. Han kørte først til Ryomgård med gæsten fra København, og dernæst til Kolind med mig. Jeg var hjemme klokken 23.30. Vi ville gerne betale for den store hjælp, men vores redningsmand afslog at modtage betaling fra os begge. Vi var ham begge meget, meget taknemmelige,« siger Erling Stougaard Nielsen.

Tilsyneladende et problem

Han kontaktede Midttrafik Kundeservice dagen derpå, hvorfra han fik oplyst, at der var udsendt Trafikinfo angående letbanen »L1 – Vedligehold og anlægsarbejder ved Trustrup i perioden den 31. august til 14. oktober.«

»To sider, man kan læse på Midttrafik.dk under Trafikinfo. Men de skriver ikke på oplysningstavlerne på stationerne, at Letbanen ikke kører mellem Hornslet og Grenaa i weekenderne, og på hverdagsaftener i perioden 31. august til 14. oktober 2021,« siger Erling Stougaard Nielsen.

»Jeg kontaktede Hornslet Taxa, han kunne ikke køre for os, fordi han havde en tur, han skulle køre straks. Men han fortalte, de havde mange opkald i weekenden fra borgere, der måtte stå af letbanetoget i Hornslet af samme årsag, som jeg og de to andre,« påpeger Erling Stougaard Nielsen.

Aarhus Letbanes ansvar

Hos Midttrafik oplyser Britta Charming fra presseafdelingen, at det er Aarhus Letbanes ansvar, at rulleskærmene på Århus Hovedbanegård er forsynet med de rigtige og opdaterede oplysninger.

Det samme gælder at sørge for, at Letbanetogets display ligeledes er opdateret med de rigtige oplysninger.

»Jeg tror, de kunder, som vi kalder vores pendlerkunder godt ved, når der er ændret i køreplanerne grundet sporarbejde, mens lejlighedsvise kunder ikke er det på samme måde. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at vores rulleskærme på stationerne er forsynet med de rigtige oplysninger.«

Britta Charming har efterfølgende været i kontakt med Aarhus Letbane, som bekræfter, at der er tekniske udfordringer med rulleskærmene og letbanetogets display.

»Der er tekniske udfordringer ved de tre sidste afgange fra Århus Hovedbanegård, og Aarhus Letbane arbejder pt. for at finde en løsning sammen med leverandøren.«

Lige nu informerer togføreren sågar via et papskilt i forruden på gammeldags manér.

»Desuden bidrager han med højtalerudkald, så det er muligt at hoppe af toget, inden det kører fra Århus Hovedbanegård. Endvidere er der ekstra højtalerudkald i både Lystrup og Skødstrup. Vi kan kun beklage, at kunderne havde en træls oplevelse,« understreger Britta Charming.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.