Flere lastbiler over Kattegat kan gavne den grønne omstilling

Årets generalforsamling i Grenaa Havn viste status quo i omsætningen og en klar opfordring til Folketinget om ikke at glemme Jyllands næse

Artiklens øverste billede
CEO i Grenaa Havn Henrik Carstensen (tv.) og bestyrelsesformand Bent Hansen er trods corona stærkt tilfredse med det forgangne år. Fremtiden kræver dog bedre infrastruktur for at sikre bedre sammenhæng og ikke mindst grønnere tanker. Pressefoto: Grenaa Havn

Grenaa Det går godt i Grenaa Havn. Det mindede både havnens bestyrelse og havnens ejer, Norddjurs Kommune, hinanden om, da dette års generalforsamling blev afviklet.

Ved generalforsamlingen i 2020 bemærkede havnens direktør Henrik Carstensen, at generalforsamlingen anno 2021 igen ville blive afviklet under normale omstændigheder og ikke gennem virtuelle transmissioner, som det var tilfældet sidste år.

Siden da er der imidlertid sket meget. Og så alligevel ikke. Årets generalforsamling blev igen afviklet digitalt ligesom sidste år, og på generalforsamlingen fortalte Grenaa Havns bestyrelsesformand Bent Hansen, at havnens omsætning rent faktisk også var nøjagtig den samme som året før. 60 millioner kroner omsatte havnen for i 2019 og altså igen i 2020.

Årets resultat var dermed tilfredsstillende set i lyset af et år i coronaens skygge. Også selv om resultatet i 2020 på 9,2 millioner kroner ender et godt stykke fra de forrige to rekordår, hvor resultatet har været 14,5 millioner kroner.

Faldet i overskuddet skyldes blandt andet investeringer i renoveringsprojekter og digitalisering af virksomheden, mens der også er indkøbt nyt materiel til at klare fremtidens opgaver på havnens.

Nye veje hjælper klimaet

2020 blev således flere gange kaldt for et 'fremadskuende år'. Derfor blev der generalforsamlingen særligt fokuseret på, hvordan havnen fortsat skal udvikle sig i en positiv retning og sikre, at omsætningen i de kommende år ikke stagnerer.

Bestyrelsesformand Bent Hansen lagde efter mødet ikke skjul på, at hvis det skal lykkes, så er en forbedret infrastruktur til Grenaa en absolut nødvendighed.

Den tidligere socialdemokratiske regionsrådsformand er nemlig ikke synderligt imponeret over manglen på streger til nye veje på Djursland, som regeringen fremlagde i sin infrastrukturplan i forrige uge.

Lastbiltrafikken til Grenaa-Halmstad-færgen er det seneste år steget med 15 procent. Det er en af årsagerne til, at infrastrukturplanen ikke hænger sammen med en ambition om at tænke i en grønnere fremtid, mener bestyrelsesformanden.

"Mange andre færgeruter er i samme periode gået nedad, så den her rute har vist sit potentiale. Men lastbilerne skal jo ikke holde her på havnen. De skal videre ud i verden, og skal vi have løst det, så kræver det, at infrastrukturen bliver bedre. Det vil også passe med klimaspørgsmålet, at man flytter mere transport over på færgerne i stedet for, at de kører hele vejen over Fyn, Sjælland og op langs den svenske vestkyst. I stedet kan man jo sejle over. Hvis vi kan fremvise, at der er en bedre infrastruktur og fremkommelighed til Grenaa Havn, så er jeg sikker på, det ikke varer længe, inden vi har færge nummer to," vurderer Bent Hansen.

Bestyrelsesformanden mener, at det er realistisk, at 30.000 lastvognstog yderligere vælger færgeruten til Sverige, og dermed bidrage til, at en stor del tung trafik fjernes fra motorvejene.

Halvering af CO2

Netop de potentielle klimamæssige gevinster ved at transportere lastbilerne over Kattegat fremfor det danske motorvejsnet over Fyn og Sjælland har ikke været den fremmeste pointe i debatten om landets nye infrastruktur.

I fremtiden skal endnu større skibe kunne lægge til i Grenaa Havn. Der investeres 100 millioner kroner i et helt nyt kajområde. Foto: Simon Carlson

Det agter Grenaa Havn dog at lave om på. Som indlæg til de igangværende forhandlinger i Folketinget har havnen foretaget analyser af belastede punkter på de danske motorveje, og det har givet nogle ganske opsigtsvækkende resultater fortæller havnedirektør Henrik Carstensen.

"Vi har lavet nogle tal på syv kendte punkter i Jylland, hvor der er meget lastbiltrafik. Kører man over Grenaa og tager færgen til Halmstad, så kan vi påvise en halvering af CO2. Der er så mange færre kilometer i det, og samtidig kan chaufførerne få køre-hviletid på færgen," siger Henrik Carstensen, som også bemærker gevinsten i at kunne aflaste motorvejene.

Grenaa overset

Derfor ærgrer direktøren sig over, at Grenaa synes glemt i den fremlagte plan for at binde landet bedre sammen.

"Jeg synes, de her tal, er noget man kan forholde sig til, så vi føler os overset som Grenaa Havn. Når man kigger på infrastrukturplanen, står der faktisk, at man skal fremme de danske havne i infrastrukturen, men i forhold til dem vi skal måle os op imod, er vi den eneste havn, der ikke har en ordentlig infrastruktur. Det har dem vi vil samarbejde med, altså Halmstad, også. Derfor mener vi, det er forkert, at vi ikke er tænkt ind i planerne," siger Henrik Carstensen.

Skuffet over partifæller

Det synspunkt bakker bestyrelsesformand Bent Hansen op om. Grønnere tanker og skibsfartens muligheder for at opfylde ambitionerne har ikke fået plads nok i regeringens planer.

"Jeg havde forventet at det havde fyldt mere. Der må være en politisk forklaring, for der er ingen logisk forklaring. Derfor er vi nødt til at sætte argumenterne op og sige, at hvis I mener noget med klima, hvis I mener noget med bæredygtighed, hvis I mener noget med, at landet skal bindes sammen, også de områder der ligger lidt længere væk fra alfarvej, så skal Grenaa også med de her forhandlinger," fastslår Bent Hansen.

Nye ansigter

Generalforsamlingen i Grenaa Havn bød desuden velkommen til nye ansigter i bestyrelsen.

Ind er trådt Laura Hay, Lene Skovsgaard Sørensen og Jess Abildskou.

Laura Hay er tidligere rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune og har mange års erfaring som professionelt bestyrelsesmedlem.

Lene Skovsgaard Sørensen er CEO i netværket DWP System Supplier og har ligeledes solid erfaring som professionelt bestyrelsesmedlem.

Jess Abildskou har som ejer og CEO i Abildskou A/S og som bestyrelsesmedlem i Orskov Yard over 20 års erfaring fra transportbranchen. Derudover har Jess Abildskou været bestyrelsesmedlem i DI Transport i over 10 år.

Stærke signaler

Bestyrelsen i Grenaa Havn bliver dermed mere kønsmæssigt ligeligt repræsenteret, mens kompetencerne også bliver bredere.

Det vækker glæde hos havnens ejer Norddjurs Kommune, der var repræsenteret ved borgmester Jan Petersen (S).

"Jeg synes vi får nogle bestyrelsesmedlemmer, som sammen med dem, der er genvalgt, kan noget meget forskelligt. For Norddjurs Kommune er Grenaa Havn afgørende, fordi der er så mange job forbundet med havnen, og når man lægger det sammen, så er det en meget stærk bestyrelse, vi står med. Danske havne har vel historisk set meget været et sted for mænd, og det her sender et signal om, at fremtiden også består af stærke, dygtige erhvervskvinder," konstaterer Jan Petersen.

Udover førnævnte består bestyrelsen af formand Bent Hansen, næstformand Lars Pedersen, Kasper Bjerregaard, Steen Jensen, Lars Møller og Anne Bjerrekær.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen