IC3-togsættene er sejlet fra Israel til Grenaa, hvor der var losning tirsdag formiddag.

IC3-togsættene er sejlet fra Israel til Grenaa, hvor der var losning tirsdag formiddag. Foto: Photo Care Grenaa

Grenaa tog imod IC3-tog fra Israel

DSB har købt togsæt til brug som reservedele

Af
Søren Andersen

GRENAA Det var en temmelig usædvanlig skibsladning, som tirsdag morgen blev losset på havnen i Grenaa - to IC3-togsæt, som er sejlet fra Israel.

Oprindeligt skulle IC3-togene have tilbragt pensionisttilværelsen som regionaltog på Sjælland, men planerne ændrede sig undervejs, og det betyder, at de må tage ti år mere på de lange stræk mellem landsdelene.

Det er DSBs forventning, at de kommer til at tilbagelægge cirka 200.000.000 kilometer oveni de 825.000.000 kilometer, som de allerede har præsteret.

Det er lidt af en udfordring, fordi DSB med tiden kommer til at mangle reservedele.

Scandia i Randers, der leverede togene til DSB, lukkede i 2014 og var flere år forinden ophørt med at bygge nyt. Det betyder, at mange af delene i dag er svære at skaffe – hvis det da overhovedet er muligt.

Så det var en kærkommen lejlighed, da Israel Railways kontaktede DSB med henblik på at afhænde nogle af deres tog.

På havnen i Grenaa skulle togsættene på blokvogne og transporteres til Aarhus.

På havnen i Grenaa skulle togsættene på blokvogne og transporteres til Aarhus. Foto: Photo Care Grenaa

DSB genbruger reservedele

"De israelske togsæt er stort set identiske med vores IC3-tog, så vi besluttede at indlede forhandlinger om køb af to sæt," siger forklarer materielansvarlig Jens Søndergård Madsen fra DSB Teknik.

Hvis nogen kender IC3-togene er det ham. For knap 30 år siden var han ansat hos Scandia i Randers og involveret i salget til Israel. Han har gennem årene besøgt landet ad flere omgange og med sit indgående kendskab var han selvskreven til opgaverne med at besigtige togsættene og forhandle en købsaftale med Israel Railways.

”Nogle af reservedelene findes ikke på markedet længere. Skulle vi sætte dem i produktion i dag, ville det koste 2-3 gange så meget. Med anskaffelsen af vognkasserne køber vi os en forsikring i tilfælde af fremtidige større havarier, og vi får ekstra omløbsdele til erstatning for stumper, der er ved at være nedslidte, eller som er i lav beholdning,” siger han.

IC3-togene sejlet hjem

Aftalen med Israel Railways har været to år undervejs.

Da handlen faldt på plads, hyrede DSB transportfirmaet Tschudi Logistics til at forestå transporten fra Israel til Danmark.

Det var i sig selv en kæmpe opgave, men den skulle snart vise sig endnu vanskeligere, forklarer asset manager Trine Bødker Jensen fra DSB Togmateriel.

"Det var vigtigt for os at have egne folk på stedet under arbejdet med at skille togsættene ad inden transporten, men så kom coronakrisen med indrejseforbud i Israel og siden hen strenge karantænekrav, der i praksis ville umuliggøre arbejdet," siger hun.

"Vi var nødsaget til at opnå en dispensation og brugte et par måneder på at indhente de nødvendige indrejse- og arbejdstilladelser. Forudsætningerne ændrede sig hele tiden, hvilket krævede en tæt dialog med forskellige myndigheder - herunder Den Israelske Ambassade og Det Danske Konsulat, som begge har ydet en fantastisk indsats," siger hun.

Arbejdede 16 timer i døgnet

Med de nødvendige tilladelser fra de israelske myndigheder og en negativ COVID-19-test fik Jens Søndergård Madsen, Kent Lundø, Michael Holst Petersen og Thomas Sams Jensen omsider lov til at rejse til Israel 11. december 2020.

På det tidspunkt var hotellerne lukket for udenlandske rejsende, så løsningen blev at leje et hus.

"Når de havde fri, måtte de ikke forlade huset. Der var købt morgenmad ind til dem, og de resterende måltider fik de leveret til døren," siger Trine Bødker Jensen.

Arbejdet med at klargøre togsættene til transport foregik på kajen i Ashdod Havn. Vognkasserne løftedes af bogierne og anbragtes i særlige transportkonsoller beregnet til transport ad søvejen. Nøjagtig som da togsættene ankom til Israel 30 år tidligere.

Det var hårdt arbejde, i skiftende vejr og op til 16 timer i døgnet. 22. december 2020 kunne svejseingeniør Kent Lundø som den sidste fra DSB rejse hjem til Danmark. Det var på et af de sidste fly ud af Israel, inden COVID-19 lukkede landet ned på ny.

Fragtskibet M/V Lady Hedwig ankom til Grenaa Havn søndag 23. januar. Tirsdag blev vognkasser og bogier losset. Vognkasser og bogier transporteres hver for sig på blokvogn til DSB’s værksted i Aarhus, hvor togsættene sporsættes for så senere at blive brugt som reservedele.

Publiceret 26 January 2021 14:52