Anholt er en perle og en turistmagnet i sommermånederne, men nu skal turistindsatsen organiseres på en ny måde.

Anholt er en perle og en turistmagnet i sommermånederne, men nu skal turistindsatsen organiseres på en ny måde. Pressebillede

Nyt samarbejde om at få flere turister til Anholt

Visit Aarhus trækker sig fra den fysiske turistinformationsopgave på øen - akkurat som man har gjort det i Grenaa

Af
Søren Andersen

ANHOLT Pres fra Christiansborg og trussel om ingen andel i fremtidige turistpuljemillioner har fået flere og flere kommuner til at opgive de mindre turistdestinationer og i stedet søge større samarbejdspartnere. Som for eksempel Norddjurs Kommune, der måtte lukke Destination Djursland og søge mod Visit Aarhus.

Men Visit Aarhus ser det ikke som sin opgave at være fysisk til stede. Turistkontoret i Grenaa vil man ikke stå for, så det er nu som en del af 2021.budgettet en udgift for Norddjurs Kommune, der ikke gerne ser Grenaa stå uden turistkontor. Og nu trækker man sig også fra den fysiske turistinformationsopgave på Anholt.

Norddjurs Kommune, VisitAarhus og Grenaa-Anholt Færgefart (Færgekontoret) har således netop indgået en samarbejdsaftale om den fremtidige fysiske turistinformation på Anholt. Aftalen betyder, at Færgekontoret på Anholt fra 1. januar 2021 overtager den fysiske turistinformationsopgave, som Visit Aarhus indtil nu har stået for. Derudover har Visit Aarhus indgået samarbejde med Novasol A/S om den fremtidige feriehusudlejning. Målet er, at de nye samarbejder skal styrke turismeindsatsen på øen.

Ifølge borgmester Jan Petersen, (S), har Norddjurs Kommune ikke grund til at føle sig snydt over, at udviklingen går i den retning.

"Det bliver Visit Aarhus, der kommer til at stå for den overordnede turistindsats, mens vi skal klare de borgerrettede funktioner. Det er rigtigt, at vi selv skal finde pengene til at bevare turistkontoret i Grenaa, men vi putter også nogle andre funktioner ind i huset, brylupper for eksempel. Og på Anholt har vi tidligere givet et ekstra tilskud på 100.000 kroner, og de går nu også til det lokale turistarbejde på øen," siger Jan Petersen.

Færgekontoret overtager turistinformation

Når turister fremover står af færgen på Anholt, bliver det færgekontoret på havnen, der byder gæsterne velkommen med information om og inspiration til oplevelser, bespisning og overnatning samt information om øens natur.

Overfartsleder, Iben Wan, fra Grenå-Anholt Færgen ser frem til den nye gæsteserviceopgave: ”Det er en naturlig forlængelse af vores nuværende opgave at drive turistinformationen på Anholt. Færgekontoret er det første naturlige stop på Anholt for rigtig mange turister. Vi møder mange af øens turister i forvejen og har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der sker herovre. Så vi kan give en rigtig god gæsteservice til glæde og gavn for både turisterne og turisterhvervet," siger Iben Wan i en pressemeddelelse fra Visit Aarhus.

Turistinformationsopgaven vil fremover blive løst inden for Færgekontorets daglige drift og i de nuværende rammer. Det betyder blandt andet, at færgekontoret yder turistinformation i kontorets normale åbningstid i forbindelse med færgeankomster og -afgange.

Novasol skal leje ud

1. januar kan Anholt også byde velkommen til endnu en turismepartner på øen. Danmarks største feriehusudlejer, Novasol, med mærkerne Novasol og Dansommer overtager Visit Aarhus/Anholt Turists feriehusudlejning.

Regional Indlejningschef Kenn Rasmussen, Novasol, glæder sig til den nye, anderledes opgave: ”Feriehusene på Anholt er et særligt produkt, på en ø hvor man ikke har bil med, og derfor ser vi på Anholt med friske øjne. Vi tror, at der er et stort potentiale på øen, og glæder os til at komme i gang med opgaven. Vi håber på god opbakning og ser frem til et godt samarbejde med de øvrige turismeaktører på Anholt," siger han i samme pressemeddelelse.

Novasol går allerede nu i dialog med feriehusejerne og håber på sigt at kunne placere et kontor lokalt på Anholt.

Turisme i samarbejder

Visit Aarhus mener selv fortsat at have en stor turismeopgave på Anholt. Udover markedsføring og turismeudvikling på Anholt vil Visit Aarhus også fortsat stå for servicering af Anholts gæster via telefon og e-mail samt have ansvaret for den digitale gæsteservice, herunder hjemmesiden visitanholt.dk og facebook-siden af samme navn.

Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus glæder sig til de nye samarbejder på gæsteservice- og feriehusudlejningsområdet.

"Den bedste fysiske gæsteservice gives af de lokale, der er på stedet, og sommerhuse udlejes bedst af professionelle feriehusudlejere. Jeg er derfor rigtig glad for, at vi har fundet disse løsninger i samarbejde med Grenaa-Anholt Færgefart, Novasol og Norddjurs Kommune. Jeg er sikker på, at det vil styrke turismen på Anholt, som er en perle i vores store destination. I VisitAarhus vil vi fremover have en tæt sparring med Færgeselskabet, så vi i fællesskab sikrer den bedste servicering af øens mange turister," siger Pia Lange Christensen, direktør i Visit Aarhus.

Borgmester Jan Petersen fra Norddjurs Kommune glæder sig i pressemeddelelsen også over de nye aftaler, og understreger, at kommunen fastholder sit engagement og det samme høje tilskud til den lokale turistservice på øen. Det er vigtigt i forhold til en fortsat udvikling af turismen.

"Det er vigtigt for Norddjurs Kommune at fastholde turistinformation på Anholt, og at vores gæster, når de ankommer, bliver modtaget med informationer om alle de fantastiske oplevelser, som Anholt har at byde på," sigerJan Petersen.

Publiceret 05 October 2020 15:29