Lars Tornbjerg og Bo Michelsen foran Game Hub Denmark i Grenaa.

Lars Tornbjerg og Bo Michelsen foran Game Hub Denmark i Grenaa. Pressebillede

Spil udviklet i Grenaa skal lære om pandemier

Spændende projekt i hus hos spilvirksomhed i Grenaa

Af
Søren Andersen

GRENAA Ahoot Media, en af de spilvirksomheder, der er blevet startet i iværksættermiljøet Game Hub Denmark i Grenaa, har netop fået et nyt og spændende projekt i hus.

Ahoot Media har fået penge til at udvikle et læringsspil, der kan bruges i gymnasiernes biologiundervisning. Spillet hedder "Outbreak", og det handler om pandemier og infektionsbiologi. "Outbreak" inddrager FN’s verdensmål #3 ‘Sundhed og trivsel’, den aktuelle COVID-19 (coronavirus) pandemi, samt fagene matematik og samfundsfag, for at illustrere hvorledes biologiske problemstillinger indgår i et samspil med samfundet.

I spillet skal eleverne påtage sig rollen som sygdomsbekæmpende forskere og epidemiologer, hvor de skal bekæmpe tre typer af sygdomsfremkaldere - virus, bakterier og parasitter.

"Nogle gange er verden forunderlig," siger Lars Tornbjerg, der er leder af virksomheden Ahoot Media.

"Vi startede med at skrive ansøgningen i januar, og vi sendte den afsted i marts, lige præcis den dag, hvor Mette Frederiksen lukkede Danmark ned på grund af coronaen. Så temaet for ansøgningen kunne ikke blive mere aktuelt."

Støtte fra Novo Nordisk

Det samme har Novo Nordisk-fonden sikkert også tænkt, da de bevilgede projektmidler til firmaet Ahoot Media til udvikling af spillet. Det er meningen, at selve udviklingsarbejdet skal gennemføres i resten af indeværende år, så spillet er klar til afprøvning i løbet af foråret 2021.

Når spillet skal testes, vil eleverne på Viden Djurs’ Game College i Grenaaspille en vigtig rolle.

"Det er en stor fordel, at man som spiludvikler kan afprøve sin prototype på så stort et antal på en gang, og det at ca. 300 spilentusiaster fra Game College, der står for afprøvningen, gør det endnu bedre. Det giver mulighed for den bedste feedback, man kan tænke sig som spiludvikler," siger Lars.

Frit tilgængeligt

Når spillet er færdigt, vil det være frit tilgængeligt for biologiundervisningen på alle landets gymnasier. Spillet bliver udviklet i HTML5, som gør spillet let at udbrede, da spillet kan afvikles på alle platforme, der kan køre en webbrowser.

Game Hub Denmark drives af Viden Djurs og Dania Games i fællesskab, og hvor man hjælper unge iværksættere med at starte egen spilvirksomhed. Siden åbningen for godt fem år siden, er mindst 20 nye spilvirksomheder blevet etableret her, og der kommer hele tiden nye til. Game Hub Denmark har adresse på Østerbrogade 68 – på den gamle GD-grund.

To af de tre, der er med i Ahoot Media, er uddannet i Grenaa. Lars Tornbjerg har gået på Game College på Viden Djurs inden han læste videre i Aarhus, Emil Vad har taget sin programmøruddannelse på Dania Games og Bo Michelsen er uddannet biolog.

Publiceret 06 July 2020 00:00