Den faceliftede BMW 5-serie får bredere nyrer i fronten og smallere forlygter, der også kan fås med laserlys. Fotos: BMW

Den faceliftede BMW 5-serie får bredere nyrer i fronten og smallere forlygter, der også kan fås med laserlys. Fotos: BMW

Skarpere blik til tysk firmabil i chefklassen

BMW 5-serie får en kraftig opgradering, som giver mulighed for laserlys, et system, der selv kan bakke bilen 50 meter, og genkendelse af miljøzoner og slå over til eldrift

Af
Jens Overgaard

bmw Et facelift er typisk ikke bare et facelift hos de tyske premiummærker, Det gælder i særdeleshed hos BMW, som netop har løftet sløret for en opgraderet version af den store 5-serie, som kom på markedet i 2017.

Den får en gennemgribende renovering, der strækker sig fra ny lysteknologi til mere avanceret sikkerhedsudstyr og en vifte af nye og mere miljøvenlige hybrid-drivliner.

Den nye 5' er kan kendes på en front, der byder på bredere BMW-nyrer og smallere forlygter med nyt markant LED-kørelys. Her kan full LED-forlygterne opgraderes til LED-matrix og endda nu også laserlys. Agterude får baglygterne et tredimensionelt udtryk.

Inden døre får det digitale BMW Live Cockpit Plus nu en større 5,1-tommer farveskærm i instrumenthuset, mens betjening og knapper strømlines, så de nærmer sig den nye 3-serie.

Omdrejningspunktet i infotainmentsystemet er en skærm på 10,25 tommer, der kan udvides til 12,3 tommer. Den fungerer med 'BMW Operating System 7.0', der byder på en intelligent sprogassistent og trådløs Apple Carplay og Android Auto, som er nyt for BMW, og formentlig følger det nye Android 10-styresystem. Her kan tilkøbes den nye cloud-baserede navigationstjeneste BMW Maps, som kan hente opdateringer online og med real-time-opdateringer fra trafikken skal kunne give en meget præcis tid for ankomsten.

På sikkerhedsfronten er der også bemærkelsesværdigt nyt. Det gælder systemer som 'Driving Assist Professional', som selv kan foretage vognbaneskift ud fra den rute, som er lagt ind i navigationsanlægget.

En anden nyhed er bakassistenten, som kan overtage rattet ved bakning ad smalle gyder på en strækning på op til 50 meter.

Nye motorer

Motorerne er et kapitel for sig selv. Her er grundmotorerne en stribe fire-og sekscylindrede 48 volts milde hybrider, hvor Twin Scroll-turboteknologien er optimeret med totrins turboladning, mens der med 530e og 545e er to plug-in hybrider med henholdsvis 292 hk og 394 hk på programmet.

De klarer fra 54-67 km på en opladning og har en 'eDrive Zone'-funktion, der automatisk slår over til eldrift, når man kører i en miljøzone.

Den delvise elektrificering skal helt i tidens ånd være med til at få CO2-aftrykket ned, og nogle af versionerne er allerede delvist rullet ud i fjor. Her byder de mest dansker-relevante modeller som 520i og 520d på kendte ydelser som 184 hk og 194 hk.

Topmodellen, M550i xDrive, lige under M5, har en 4,4 liters V8' er på 530 hk, mens det tilsvarende diesellokomotiv, 540d, yder 340 hk.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Publiceret 03 June 2020 11:45