Foto: Søren Andersen

Debat: Midttrafik giver ikke fuld rejsegaranti med letbanen

Af
Erling Hansen

Erantisvej, Grenaa

DEBAT Beboerne i Grenaa/Trustrup-området er ikke dækket 100 procent af den rejsegaranti, som andre områder hos Aarhus Letbane er. Og formanden for Midttrafik, der står for driften af letbanen, viceborgmester i Syddjurs, Claus Wistoft, (V), ønsker ikke at forbedre det, har han skrevet i et svar til mig.

Midttrafik har for år tilbage indført den regel, at hvis en rejsende skal køre mere end 50 km, fordi bus, tog m.v. ikke kommer af sted til tiden, skal man selv betale for transporten ud over de 50 km. Det gælder Midttrafiks busser rundt omkring og Lemvigbanen, som Midttrafik også står for driften af. Da den nye letbane bl.a. med forbindelse til og fra Grenaa, blev etableret, blev 50 kilometersreglen også indført på denne trafik-forbindelse.

Det betyder, at når letbanen af den ene eller anden grund, standser i Aarhus – og det sker – koster en taxatur på 66,4 km til Grenaa Trafikcenter 1075 kroner. I første omgang skal du selv betale, og når så Midttrafik skal dække dine udgifter, får du kun udbetalt 811 kroner, mens de sidste 264 kroner, er din egen betaling for at blive forsinket af et letbaneproblem.

Hvis du er ude for en sådan situation, kan den reddes, hvis der er endnu en passager, der skal til Grenaa. Men hende/ham skal du selv finde på Hovedbanen i Aarhus, hvor Midttrafik ikke har noget kontor. Så det er om at gå rundt eller råbe ud over den store banegårdshal, om der er andre, som skal til Grenaa.

Formanden for Midttrafik, Claus Wistoft, anbefaler, at man så fra Aarhus kan blive taxa-kørt til den nærmeste ”hub” Rønde eller Ryomgård. Busturen til Grenaa fra Ryomgård stoppede allerede klokken 20.50, og fra Rønde er der op til et par timers ventetid mellem busserne, når det blevet aften.

Claus Wistoft bakker i sin afvisning til de ”strandede” rejsende fra Aarhus til Grenaa op omkring Midttrafiks administration, som i et notat skriver ”Det vurderes ikke til at være en væsentlig problemstilling, der kræver en væsentlig indsats”. SÅDAN.

Siden der med års forsinkelse blev etableret en letbane-forbindelse, er det strækningen mellem Aarhus og Grenaa, der har flest forsinkelser/aflysninger. Der er meget lange udsigter til, at strækningen får den halvtimes-drift, der var en aftale, da Grenaa sagde farvel til sine velfungerende Desiro-tog, og goddag til en letbane, der primært er indrettet til at betjene Aarhus og forstæder.

Jeg håber, at Grenaa engang kan blive en fuldgyldig station på denne sporvognsforbindelse, som har afløst de gode DSB-tog, der blandt andet indeholdt toilet, affaldsposer, bagagehylder og arbejdsborde til computere. Alt sammen noget, som Letbanen har fjernet i sine vogne.

I øvrigt har Midttrafik nu suspenderet hele sin rejsegaranti på grund af corona.

Publiceret 01 April 2020 15:18