Foto: Søren Andersen

Debat: Til lykke til færgebyen Grenaa

Af
Britt Bager, Venstre

Medlem af Folketinget, valgt i Djurs Kredsen

DEBAT Grenaa er og bliver en færgeby! Og der skal lyde et kæmpe til lykke til Grenaa og til hele Djursland med den nye færgerute til Halmstad, Stena Line netop har beriget os med. Til lykke med de udvidede investeringer i den fortsatte færgefart til og fra Grenaa, som Stena Line har foretaget før weekendens festlige fejring af den første færgeafgang.

Stena Line ser et potentiale i at opbygge en Kattegatregion på tværs af Østjylland og Vestsverige – og forventer en fordobling af fragten mellem Grenaa og Vestsverige på den nye færgerute fra 45.000 til 90.000 lastbiler om året. Det skal vi understøtte alt det, vi kan.

Det betyder erhvervsaktivitet, arbejdspladser og skatteindtægter til os i Grenaa – og bidrager til, at vi fortsat kan udvikle vores lokalsamfund og finansiere den velfærd, der gør Grenaa og Djursland attraktiv i fremtiden. Børnepasning, skoler, sundhedsvæsen og ældrepleje.

Men for alle os, der kender og har oplevet Grenaa og Djursland, siden vi var børn, så er den nye færgerute også en bekræftelse på, at Grenaa og Djursland fortsat har fremtiden foran sig.

Grenaa og Djursland er stadig travle havne med erhvervsaktiviteter, fantastiske kyststrækninger, skove og natur, smukke og meget vedligeholdte bysamfund, som tiltrækker turister fra ind- og udland. Som rummer så meget potentiale og kvalitet.

Alt for mange – måske også mange af os selv? – har talt om at verden gik vores næser forbi. At vi var en blindtarm på resten af Danmark. At vi var forsømte og nedslidte.

Men den nye færgerute viser i virkeligheden et helt andet billede: At Grenaa og Djursland er unik – og at vores unikke beliggenhed og vores unikke kvaliteter rummer rigtig meget fremtid og potentiale.

Også set fra et internationalt rederi, som sejler til og fra nordiske hovedstæder og nordeuropæiske storbyer. Som investerer i en ny færgerute til og fra Grenaa, fordi man efter grundige analyser har store ambitioner og tro på, at Djursland kan tiltrække turister og fragt fra endnu større dele af Sverige, som fortsat er et af vores helt store eksportmarkeder.

Men gode tider kommer aldrig af sig selv. De kommer kun, hvis vi investerer i fremtiden og arbejder hårdt for at nå nogle ambitiøse mål.

Jeg kæmper for Djursland – både når vi skal investere i fremtidens infrastruktur og i den reform af udligningen mellem kommunerne, der skal sikre, at vi også i fremtiden har mulighed for at udvikle vores erhvervsliv, beskæftigelse og den kommunale velfærd på Djursland.

Publiceret 07 February 2020 14:43