24-årige Thomas Kruse er blevet hædret for årets bedste naturfaglige bachelorprojekt på læreruddannelsen. Pressefoto

24-årige Thomas Kruse er blevet hædret for årets bedste naturfaglige bachelorprojekt på læreruddannelsen. Pressefoto

Lokal lærer hædres for årets bedste naturfags-projekt

24-årige Thomas Kruse modellerer biologiundervisningen på en ny måde

Thomas Kruse Andersen fra Grenaa har modtaget prisen for årets bedste naturfaglige bachelorprojekt på læreruddannelsen. Han underviser i dag på Lisbjergskolen nord for Aarhus, men kærligheden til naturfag startede allerede i tiden på Grenaa Gymnasium.

Modeller er en helt uundværlig del af naturfagsundervisningen, men modeller i biologiundervisningen skal ikke blot være et formidlingsredskab. Eleverne skal lære at have en legende og undersøgende tilgang til modeller for bedre at forstå deres anvendelsesmuligheder.

Det er hovedpointen i Thomas Kruse Andersens bachelorprojekt, der netop er blevet kåret som Danmarks bedste naturfagsprojekt af Lærerprofession, som Fagbladet Folkeskolen blandt andet står bag.

Hans bachelorprojekt hedder blot "Modeller og modellering", og han valgte faktisk emnet, fordi han selv var forvirret over, hvad det egentligt betød at arbejde med modeller.

"Jeg fik lyst til at dykke ned i modellerne i et historisk perspektiv. Hvad gjorde man tidligere? Man forklarede og beskrev virkeligheden ud fra modeller, fordi det letter forståelsen af en teori. Og det gør man jo stadig i dag. Men man er også nødt til at vide, hvordan en model i det hele taget er bygget op, og om den overhovedet hjælper på forklaringen i den konkrete situation. Derfor er det godt at have en mere undersøgende og legende tilgang til modeller, hvor eleverne lærer at stille spørgsmål til modellens opbygning og indhold," siger Thomas Kruse Andersen.

Han kommer oprindeligt fra Grenaa, hvor han både har gået i folkeskolen og gymnasiet. Allerede her startede interessen for naturfag. I dag arbejder han selv som naturfags- og matematiklærer i udskolingen på Lisbjergskolen nord for Aarhus.

Fra opgave til interesse

24-årige Thomas Kruse Andersen blev uddannet fra læreruddannelsen på VIA University College i Aarhus tidligere på året. Han blev for alvor klar over, at han var på sporet af en særlig interessant og original projektidé, da han modtog karakteren 12 for sit bachelorprojekt, og da hans vejledere fra læreruddannelsen efterfølgende indstillede ham til naturfagssærprisen. Og siden besluttede dommerkomiteen, der består af lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere altså også, at det var årets bedste naturfagsprojekt.

”Prismodtageren præsenterer et flot bud på, hvordan arbejdet med modeller, som er et af naturfagenes fire kompetenceområder, kan kvalificeres,” lød begrundelsen fra dommerkomiteen blandt andet.

I alt var der indstillet 64 projekter fra studerende i hele landet til dette års prisuddeling, der fandt sted fredag den 15. november i København. Her var det en glad prismodtager, der kunne modtage hæderen og en check på 15.000 kroner.

”Det er dejligt at få så stor en anerkendelse for et projekt, der begyndte som en opgave, men som til sidst blev til en interesse. Jeg skylder også mine vejledere fra læreruddannelsen i Aarhus en stor tak. Deres studerende har faktisk været blandt prismodtagerne de sidste tre år, så de har selvfølgelig også en finger med i spillet,” siger Thomas Kruse Andersen.

Publiceret 18 November 2019 10:50