Alberte Øgendahl Mortensen, Leo Nakabayashi Vedersø, Yves Klee, Camilla Crone, Khadija Almohamad, Michelle Koust Hansen og Karoline Schenk samarbejdede på tværs af studeretninger på Viden Djurs om den gode bæredygtige forretningsidé under dette års iCamp.

Alberte Øgendahl Mortensen, Leo Nakabayashi Vedersø, Yves Klee, Camilla Crone, Khadija Almohamad, Michelle Koust Hansen og Karoline Schenk samarbejdede på tværs af studeretninger på Viden Djurs om den gode bæredygtige forretningsidé under dette års iCamp. Foto: Simon Carlson

350 hjerner tænker ud af boksen til gavn for lokalområdet

Viden Djurs holdt sin efterhånden traditionsrige iCamp, hvor de studerende udviklede bæredygtige forretningsidéer

Af
Simon Carlson

Grenaa Når man står med en stor, gråsort og ikke synderligt køn boks, så gælder det om at tænke ud af den. Det var opgaven for 350 studerende på Viden Djurs, som i hele sidste uge kastede nye øjne og nye tanker på den gamle Stena Line færgeterminal på Grenaa Havn.

Anledningen var den efterhånden traditionsrige temauge iCamp, som Viden Djurs siden 2013 har afviklet. Her samarbejder uddannelsesstedet med virksomheder ude i virkeligheden om at skabe nye idéer til én bestemt case.

I år samarbejdede Viden Djurs med Bæredygtighedens Hus. Casen var færgeterminalen, som nu er blevet en del af Bæredygtighedens Hus, men som endnu mangler det rette indhold. Der er således masser af lokal sammenhængskraft i iCamp'en, idet de studerende får lov at teste deres idéer på virkeligheden, mens Bæredygtighedens Hus bliver oversvømmet med potentielt rigtig gode idéer til fremtiden.

Tryghed for unge iværksættere

'Ocean House' er navnet på det koncept, som en af de mange grupper på Viden Djurs i løbet af iCamp'en havde udviklet. Bag det stod syv studerende fra henholdsvis HHX og HTX. Det er en del af tanken bag iCamp, at de to gymnasielle retninger forenes i denne uge for at skabe synergi-effekter i måden at tænke på.

Gruppens grundlæggende tanke med den gamle færgeterminal var sålede et glimrende eksempel på n forening af de to retninger. Den gamle færgeterminal skal i gruppens idé fremover hedde 'Ocean House' og være en inkubator for unge iværksættere - altså et udviklingsmiljø, som hjælper til at gøre nystartede virksomheder levedygtige.

iCamp er også en konkurrence mellem grupperne, hvor det gælder om at have det helt rigtige salgspitch klar.

iCamp er også en konkurrence mellem grupperne, hvor det gælder om at have det helt rigtige salgspitch klar. Foto:

"Vi forestiller os, at det kan være ret intimiderende at være ung iværksætter. Vi vil gerne skabe et sted, hvor det er trygt at være med store fællesrum, hvor man både kan tale med andre unge iværksættere, og også erfarne iværksættere, som for eksempel dem, der allerede er startet op i Bæredygtighedens Hus. Det skal være et sted, hvor man føler sig tryg ved at stille alle de dumme spørgsmål," forklarede gruppen, mens de i deres stand kunne fremvise detaljerede 3D-tegninger af en mulig indretning af huset og ligeledes havde indtænkt flere af FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling ind i konceptet.

To-hjulede tanker

Det viste sig blandt andet i gruppens transportløsning. Færgeterminalen ligger temmelig isoleret helt ude på kajkanten, og med unge iværksætteres pengepung i tankerne, havde gruppen tænkt to-hjulet og bæredygtig transport frem for fir-hjulet og CO2-tung transport.

"Beliggenheden er transportmæssigt ikke særlig attraktiv, så vi mener, at udlejning af cykler på månedsbasis er en billig løsning for unge iværksættere, som måske ikke har vildt mange penge. Desuden er det en bæredygtig løsning. Der findes allerede virksomheder, der lejer cykler ud, men vi har forestillet os, at Bæredygtighedens Hus også kan tjene penge på det ved at lave deres egen udlejning, hvor man låser cykler op med bluetooth på telefonen. På den måde generes der nogle penge til Bæredygtighedens Hus, mens vi også har et sted, hvor unge synes, det er attraktivt at starte virksomhed op her i lokalområdet fremfor eventuelt at gøre det i Aarhus," konstaterede gruppen, som havde tænkt cykeltanken helt ned i den bæredygtige detalje ved at fremstille cykelstativer af genanvendte pvc-rør.

Attraktive idéer

Det er netop disse tanker i forhold til at skabe anderledes idéer til til både økonomisk-, social- og imagemæssig gavn for lokalområdet, der er kongstanken bag iCamp på Viden Djurs. Det forklarer lektor på ungdomsuddannelsen Nikolaj Jakobsen Løth.

"Grenaa er på nogle områder præget af lidt forfaldshistorie, men vi vil jo gerne være med til at støtte op om en ny udvikling af området. Et symbol på det, er jo lokalerne, hvor Bæredygtighedens Hus nu ligger, men før var en gammel lukket fabrik. Det er derfor, vi lægger stor vægt på, at de cases, der arbejdes med på iCamp skal have bund i virkeligheden gennem lokale virksomheder. I dette tilfælde passer temaet bæredygtighed rigtig godt. Det er en dagsorden, som de unge ejer på en helt anden måde end de ældre generationer, og derfor tror jeg også, at muligheden for at få del i 350 studerendes tanker på det felt, må være meget attraktivt for Bæredygtighedens Hus," konstaterer Nikolaj Jakobsen Løth.

iCamp er en konkurrence mellem de mange grupper, hvor idé, udførelse og ikke mindst salgspitch skal spille sammen. Det lykkedes så godt for Ocean House, at gruppen til sidst løb med sejren i dette års iCamp.

iCamp er en konkurrence mellem de mange grupper, hvor idé, udførelse og ikke mindst salgspitch skal spille sammen. Det lykkedes så godt for Ocean House, at gruppen til sidst løb med sejren i dette års iCamp. Foto: Kasper Kjær Hjelmager, Viden Djurs

Publiceret 18 November 2019 08:19