De seneste dag er der gjort klart til fejringen af den runde dag på Terma. Her ses senior vice president Jørgen Laursen t.v. sammen med Steve Williams, der står i spidsen for Termas aktiviteter i USA. De står ved en af de gun pods, som Terma leverer til F-35 jageren.

De seneste dag er der gjort klart til fejringen af den runde dag på Terma. Her ses senior vice president Jørgen Laursen t.v. sammen med Steve Williams, der står i spidsen for Termas aktiviteter i USA. De står ved en af de gun pods, som Terma leverer til F-35 jageren. Foto: Søren Andersen

Terma fejrer 50 år for første flyordre

Tæt ved 500 skal fejre den runde dag på Grenaas største virksomhed

Af
Søren Andersen

GRENAA Tirsdag bliver en travl dag på Terma i Grenaa, hvor tæt ved 500 medarbejdere og tidligere ansatte i form af klubben for 25 års jubilarer og gæster ude fra vil fejre, at det denne dag er 50 år siden, at virksomheden fik de første ordrer som leverandør til flyindustrien.

"Vi har viljen og evnen til at bygge flyvemaskiner, når I blot vil lære os hvordan."

Nogenlunde sådan skulle ordene have lydt fra daværende direktør for Per Udsen Maskinfabrik Povl Paulsen i 1969. Danmark skulle have nye kampfly, og regeringen havde valgt det svenske Draken kampfly. Der blev i 1968 i to omgange bestilt i alt 46 fly, som - ganske interessant - fik betegnelsen F-35.

"Også dengang var der kompensationsordrer i spil, ganske som vi kender det i dag i form af industrisamarbejdsaftaler eller offset. Per Udsen og Povl Paulsen mødte op hos SAAB i Linkøping for at overbevise svenskerne om, at det ville være en god idé at placere en ordre i Grenaa. Og sådan blev det – i form af en langtidsaftale, der krævede ansættelse af nye medarbejdere, som straks blev sendt til Sverige på omskolings- og uddannelseskurser hos SAAB i seks-ni måneder for at lære at producere droptanke og vertikale haleror," fortæller Kasper Rasmussen, kommunikationschef i Terma.

Så var Per Udsen Maskinfabrik i gang som leverandør til den internationale flyindustri.

Virksomheden sikrede sig også produktionsordrer på dele til Viggen kampflyet og til skoleflyet T-17.

F-16 gav et løft

Allerede otte år senere, i 1976, købte Danmark sammen med Norge, Holland og Belgien F-16 kampfly i USA med General Dynamics - nu Lockheed Martin - i Ft. Worth i Texas som hovedleverandør. Også i den forbindelse, i det der blev kaldt ”århundredets våbenhandel”, var der aftaler om produktion i Danmark til gengæld for ordren.

Per Udsen sikrede sig kontrakter på våbenpylons, fuel pylons, centerline pylons og vertikale haleror. "Som led i kontraktforhandlingerne blev selskabet Per Udsen Co. Aircraft Industry A/S stiftet, efter sigende fordi amerikanerne ikke kunne/turde indgå kontrakter med et firma ejet af én mand," fortæller Kasper Rasmussen.

F-16 kontrakterne blev startskuddet til en fornyet udvikling af virksomheden. I 1978 var der ansat 180 medarbejdere, og op gennem 1980’erne var der godt gang i butikken. Der blev investeret i udviklingsaktiviteter, og man fik de første erfaringer med kulfiber og kompositmaterialer. Beskæftigelsen toppede i midt-80’erne med 260 medarbejdere.

I 1983 døde Per Udsen pludselig i en alder af blot 49 år ved en bilulykke. En række af den driftige forretningsmands mange aktiviteter blev solgt fra, mens ”flyfabrikken” fortsatte under Povl Paulsens ledelse frem til 1989, da han for en kort periode blev arbejdende bestyrelsesformand frem til sin død i september samme år.

Terma tager over

Op gennem 1990’erne stagnerede den forretningsmæssige udvikling. Konjunkturer var ugunstige og markederne under forandring. Ved årsskiftet 1998/99 overtog Terma aktiviteterne og valgte at videreføre virksomheden. I 2001 blev mekanik-værkstedet i Lystrup flyttet til Grenaa, som derefter stod for al mekanisk produktion i Terma.

Allerede i slutningen af 1990’erne blev Terma sammen med den danske stat så småt involveret i F-35 Lightning II Joint Strike Fighter programmet. Involveringen tog fart, da konkurrencen mellem Boeing og Lockheed Martin om hvilken variant af flyet der skulle sættes i produktion blev afgjort til Lockheeds fordel. Det var startskuddet til en langvarig dansk proces om valg af afløser for F-16. I spil var foruden F-35 også Saabs Gripen, Eurofighter konsortiets Typhoon og Boeings F-18 Super Hornet.

F-35 Lightning II

Terma var voldsomt ombejlet, men allerede i 2004 blev den første udviklingskontrakt på gun pods til F-35 indgået mellem General Dynamics og Terma. Derefter fulgte ordrer på kompositdele til haleparti og til den centrale del af flykroppen fra Lockheed Martin, Northrop Grumman og BAE Systems samt pylons i aluminium fra Marvin Engineering.

Der var ventet en afklaring på valget af nye kampfly omkring 2010 med F-35 som favorit. Samtidigt stod det klart, at hvis Terma skulle være klar til F-35 full-rate produktion (ca. 150 fly/år) fra omkring 2020, var der behov for en grundlæggende omstilling af fabrikken.

Trods international finanskrise og et uafklaret kampflyvalg besluttede Termas bestyrelse og direktion at investere i avanceret produktionsteknologi indenfor kulfiber og komposit. Der kom imidlertid ingen afklaring, hverken i 2010 eller i 2014, og den politiske beslutning blev ved at blive spareket til hjørne, men ledelsen stod fast på sin plan.

I 2016, den 9. juni kom så beslutningen om at købe F-35. Det var en afgørende dag for Grenaa-afdelingens fremtid. På dette tidpunkt var der indgået langtidskontrakter med LM, BAE, NGC, Marvin og GD for perioden frem til den egentlige serieproduktion.

I dag udgør F-35 produktionen omkring 85 procent af aktiviteterne i Aerostructures Manufacturing (AMF), som er fabrikkens navn i dag, og der er de seneste par år sikret nye langtidskontrakter.

Her i 50 året for den første Draken F-35 produktion tegner fremtiden lovende for Terma/Grenaa, der i dag beskæftiger 450 medarbejdere, et tal der forventes at stige til 550-600 medarbejdere i 2023, når produktionen af F-35 Lightning II når op på fuld produktion.

Jørgen Laursen, der er direktør for Terma i Grenaa, glæder sig til at fejre 50 års jubilæet.

"Det er en stor dag for os. Vi har inviteret de vigtigste kunder og samarbejdspartnere til Grenaa for at være med til fejringen. Et højdepunkt vil blive, når vi afslører og overdrager den første part, som skal bruges på det første F-35 fly, som skal leveres til det danske flyvevåben," siger Jørgen Laursen.

Der er byggeaktivitet på grunden ved Fabrikvej i Grenaa. hvor lokale byggefirmaer bygger en ny kantine, fordi den nuværende ikke kan rumme de mange medarbejdere. Den bygning skal så i fremtiden bruges til omklædning, for det mangler man plads til i dag.

Publiceret 23 September 2019 15:28