Kim Steffensen Carøe er klar til at tænde yderligere op for blusset under gryderne i Djurs Convenience Food, men kvaliteten skal have lov at følge med.

Kim Steffensen Carøe er klar til at tænde yderligere op for blusset under gryderne i Djurs Convenience Food, men kvaliteten skal have lov at følge med.

Den lette løsning, der smager af mere

Det skal smage godt, selv om det skal gå stærkt. Djurs Convenience Food har sat en spændende udvikling i gang

Af
Simon Carlson

Auning Et eller andet sted hænger danskernes stadigt stigende krav til råvarer og smag ikke sammen med det stadigt faldende tidsforbrug, som den almindelige forbruger ønsker at bruge i køkkenet. Den lunte har de lugtet i Auning, og derfor begynder det hele at smage af mere og mere hos Djurs Convenience Food på Industrivej. I mere end én forstand vel at mærke.

Ved overgangen fra 2018 til 2019 indgik producenten af færdigretter et omfattende samarbejde med fødevaregiganten Tulip. Fra fabrikken i Auning bliver der fremover produceret færdigretter - eller såkaldt convenience food - som ryger i handlen under Tulips produktlinje 'Den Grønne Slagter'. Og så kan man måske fristes til at tro, at når en stor virksomhed som Tulip henvender sig, så sætter man straks hastigheden på produktionen i vejret, men sådan foregår det ikke hos Djurs Convenience Food, for så følger smagen i alle henseender ikke med, forklarer ejer og direktør Kim Steffensen Carøe.

"Jeg er selv uddannet kok, og jeg er selv en meget bevidst forbruger. Alt hos os bliver lavet med udgangspunkt i, hvordan jeg selv ville lave det hjemme i køkkenet. Det var blandt andet nogle af de kriterier, jeg fremlagde over for Tulip i vores forhandlinger om et samarbejde, for vi bruger ret meget tid på at udvælge de rigtige råvarer og finde frem til den rigtige tilberedning. Hvis der ikke er kvalitet i produktet, så har det ikke sin berettigelse ret længe," fastslår Kim Steffensen Carøe.

Varig udvikling

Netop varighed er et gennemgående tema hos Djurs Convenience Food. De "lette" løsninger bliver mere og mere synlige hos forbrugerne, men med Kim Steffensen Carøes fortid som kok og køkkenchef i flere forskellige restauranter er filosofien ganske enkel. Smager det godt, eller smager det ikke godt.

"Jeg er egentlig ikke drevet så meget af, hvor mange penge, vi kan tjene. Vi har en vision om, at vi gerne vil være med til at ændre folks vaner på convenience-markedet, og jeg ser derfor samarbejdet Tulip som et langsigtet arbejde, hvor vi kan være med i mange år. Det kræver også udvikling," siger Kim Steffensen Carøe og uddyber:

"Vi har perioder i køkkenet, hvor vi udvikler meget intenst på produkterne for at finde frem til den helt rigtige sammensætning af råvarer og smag. Vores fabrik er jo ikke så stor, men det betyder bare, at vi kan sadle hurtigt om. Derfor er vi også lidt et udviklingscenter for kommende produkter, inden de eventuelt havner på endnu større produktionslinjer et andet sted hos Tulip. Vi vil faktisk gerne bidrage til at inspirere folk at lave nogle andre ting end de 12-15 retter, der typisk går i turnus i køkkenet," forklarer Kim Steffensen Carøe.

Stor interesse

Alt i alt begynder det bare at smage af noget godt i Auning. Det ses også på interessen for virksomheden. Kim Steffensen Carøe har i de seneste uger modtaget et pænt stykke over 100 ansøgninger til job i Djurs Convenience Food, og der bliver også behov for en markant stigning i medarbejderstaben i den kommende tid. Ligesom med maden skal det dog også ske med omtanke for, hvordan man opnår den bedste sammensætning.

"Vi kommer til at ansætte otte-ti medarbejdere i løbet af februar og det samme i marts og april. Så må vi tage bestik af situationen derfra. Vi søger stadig medarbejdere til mange forskellige slags job, men det må ikke gå for hurtigt, for det vigtige er, at vi får en sammensætning, der sikrer, at vi arbejder ud fra de samme værdier," lyder det fra Kim Steffensen Carøe.

Djurs Convenience Food

Holder til på Industrivej i Auning, hvor det tidligere fælleskommunale storkøkken Djurs Mad havde lokaler.

Samarbejdet med Tulip kom i stand i løbet af efteråret og gik officielt i gang ved årsskiftet. Djurs Convenience Food producerer færdigretterne, der bliver solgt under brandet 'Den Grønne Slagter'. Indtil videre er der tre produkter ude i handlen. Tulip har en strategi om at nå en omsætning på 500 millioner kroner på convenience-markedet inden 2023. Djurs Convenience Food kommer til at udgøre en mindre del af arbejdet for at opfylde den målsætning.

Publiceret 05 February 2019 11:30