Djurs Sommerland har siden maj været i gang med forlystelsesparkens hidtil største investering, en ny rutschebane til cirka 90 mio. kroner. Den og et ny tip-top moderne restaurantmiljø, pris cirka 20 mio. kroner, til erstatning af den restaurant, der brændte i maj 2016, skal stå færdig, når Djurs Sommerland åbner igen i 2017. Direktør Henrik B. Nielsen glæder sig over, at arbejdet skrider støt fremad. Foto: Lars Norman Thomsen

Djurs Sommerland har siden maj været i gang med forlystelsesparkens hidtil største investering, en ny rutschebane til cirka 90 mio. kroner. Den og et ny tip-top moderne restaurantmiljø, pris cirka 20 mio. kroner, til erstatning af den restaurant, der brændte i maj 2016, skal stå færdig, når Djurs Sommerland åbner igen i 2017. Direktør Henrik B. Nielsen glæder sig over, at arbejdet skrider støt fremad. Foto: Lars Norman Thomsen

Magisk Halloween:

Djurs Sommerland i gang med slutspurt

Forventer godt 70.000 gæster til Magisk Halloween i efterårsferien

Af
Af Lars Norman Thomsen

Djurs Sommerland emmer lige nu af orange græskar, begyndende gul-brune efterårsfarver og livlig aktivitet, før parken lukker ned, når efterårferiens sidste dag er passeret.

Sommeren har ikke været kærlig ved de danske turistattraktioner, og det lunefulde vejr i skolernes sommerferie har også gjort, at Djurs Sommerland ikke slår nye tilskuerrekorder i 2016.

Men det er ikke længere sådan, at dårligt vejr automatisk afholder gæsterne fra at tage i Danmarks næstmestbesøgte turistattraktion udenfor hovedstaden. Kun Legoland ligger højere i hierakiet.

“Vi forventer cirka 70.000 gæster til vores Magisk Halloween i efterårsferien, og det er realistisk. I 2015 havde vi cirka 80.000 besøgende i efterårsferien, og vores Magisk Halloween er langtfra slået igennem endnu, så vi tror på fortsat stigende besøgstal de kommende år,” siger direktør Henrik B. Nielsen.

Næstbedste sæson

Kigger der i omegnen af 70.000 gæster forbi i efterårsferien, lander Djurs Sommerland på et samlet besøgstal i 2016 på mere end 750.000 gæster.

Det næstbedste resultat i parkens historie, der startede i 1981.

2015 slog alle rekorder med 801.593 gæster, 50.000 flere end den hidtidige besøgsrekord i 2013.

“Vores investering i 2015 med Bondegårdsland slog igennem og var i høj grad medvirkende til, at vi satte besøgsrekord,” siger Henrik B. Nielsen.

32 dårlige dage ud af 42

Intet i Djurs Sommerland bliver overladt til tilfældighederne. De strategiske overvejelser om fremtiden er nøje funderet i tal og analyser, og når der bliver kigget bagud, har direktøren også styr på det statistiske materiale helt ned i de mindste detaljer.

I Djurs Sommerlands interne systemer bliver hver besøgsdag i sæsonen rangordnet på en skala fra 1 til 5, hvor 1 og 2 med Henrik B. Nielsens formulering er: “Ikke gode Djurs Sommerland dage vejrmæssigt", 3 er gennemsnitsdage, 4 og 5 de gode dage.

“I vores højsæson, som er de 42 dage, hvor børnene har fri fra skole, var de 32 af dagene 1- og 2-dage i vores interne vurderinger. De fortæller noget om, hvordan vi har været udfordret i 2016, og så kommer vi alligevel hjem med et pænt besøgstal,” siger Henrik B. Nielsen.

Cirka 89 procent af de, der gæster Djurslands turistmæssige fyrtårn, er danskere. De sidste 11 procent fordeler sig på Norge, Sverige, Tyskland og Holland med nordmænd på en klar andenplads.

Publiceret 14 October 2016 11:52