Praktik:

“Casper er en gevinst for museet”

Casper i praktik på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet

Af
Anette Bonde

Casper Bang Enevoldsen, 15, nyder at gå til hånde på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet. Til daglig går han i en specialklasse på Auning Skole, men i et par måneder har han hver onsdag været praktikant på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet, hvor han er museumsbetjent Jesper Duquesnays højre hånd.

Casper kan godt lide fysisk arbejde, og på museet har han været med til at flytte stole og borde, tømt kasser efter en udstilling med historiske grønsager, gjort fadeburet rent, fejet gårdsplads og hvad der ellers gemmer sig af opgaver på et livligt museum.

Gode kollegaer

For Casper har ingen opgaver været trælse.

“Det er fint nok. Jeg lærer, hvordan det er på en arbejdsplads, og jeg har gode kollegaer. De er gode at gå og snakke med, og vi laver meget sjov sammen.”

Casper fik et godt øje til herregårdsmuseet allerede da han til jul 2015 deltog i et undervisningsforløb i et projekt henvendt til børn og unge i grundskolens specialtilbud. Siden er han som den første og på pilotbasis blevet tilknyttet museet i en praktikordning som en forlængelse af projektet.

Både Jesper Duquesnay og museumsformidler Helle Ingerslev Kristensen giver ham det allerbedste skudsmål.
“Casper er en kæmpe gevinst for museet. Han er en god dreng, og han har gjort os gladere. Ja, han har tilført mere, end vi har givet ham”, lyder det fra Helle Ingerslev Kristensen.

Som et eksempel på Caspers villige tilgang til opgaverne fortæller hun om onsdagen før pinse, hvor alle hænder var mere end fuldt besat. Her blev de reddet af Caspers hjælp, og alle brikker faldt på plads.

Caspers praktik på herregårdsmuseet har været en gevinst for både ham og museet, lyder det fra museet og fra hans klasselærer.

Caspers praktik på herregårdsmuseet har været en gevinst for både ham og museet, lyder det fra museet og fra hans klasselærer.

Casper har sat barren højt

Jesper Duquesnay er klar til at tage en ny praktikant efter Casper. Men det bliver ikke let at overtage dennes plads, smiler han.

“Nej, for han har sat barren utrolig højt.”

Caspers klasselærer Merete Humlebæk fortæller, Casper også nyder godt af sin praktik i skoledelen.

“Han har fået så meget ros, så selvværdet har det bedre. Det er en flot respons, han får fra museet, og han og hans klassekammerater fortjener netop succes'er i bagagen.”

Casper havde i øvrigt før sin praktik mest talt om at blive skovarbejder engang. Men nu er han blevet opmærksom på, at der også kunne være andre muligheder, for eksempel museumsbetjent.

Caspers praktik på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet er en udløber af projektet “Museet som engagerende, inkluderende og dannende instans”, der har fokus på børn og unge i grundskolens specialtilbud. I projektbeskrivelsen hedder det også: “... at komme et skridt nærmere det at være et museum med rum og plads til alle uanset særlige behov”.

Publiceret 01 June 2016 15:00