Business Region Aarhus formand, Jørgen gaarde, betegner trængslen på E45 som en væksthammer.

Business Region Aarhus formand, Jørgen gaarde, betegner trængslen på E45 som en væksthammer.

Gaarde:

Ros til transportministeren

Opdatering af trafikprognoser høster bifald hos Business Region Aarhus

Står det til transportminister Hans Christian Schmidt (V), skal der indhentes nye trafiktal til den såkaldte Landstrafikmodel, der ligger til grund planlægning og investeringer i trafiksystemet landet over.
Det vækker glæde hos Business Region Aarhus, hvor man længe har forsøgt at gøre opmærksom på, at trafikudviklingen i Østjylland sker langt hurtigere end forudsagt af prognoserne.
Skanderborgs borgmester og formand for Business Region Aarhus, Jørgen Gaarde (S), roser transportministeren for den beslutning.
“Der er grund til at rose ministeren. Det er vigtigt altid at have aktuelle tal. Vi forventer, at det nye beregningsgrundlag endnu engang vil vise et akut behov for en udvidelse af E45 motorvejen på strækningen mellem Aarhus og Vejle, hvor trængslen er voldsom,” siger han i en pressemeddelelse til Lokalavisen.
Transportministeren har bedt sine embedsmænd undersøge om Landstrafikmodellen kan blive opdateret med udgangspunkt i de faktiske trafiktal for 2015. De nuværende 2010-tal er unaturligt lave og påvirket af, at Finanskrisen endnu ikke havde sluppet taget i landet.
Trafikken er flere steder i landet allerede vokset med mere end halvdelen af den stigning, man regnede med frem mod 2030.
På strækningen mellem Aarhus og Skanderborg passerede 67.000 biler i døgnet i 2015. Det er 55 procent af den forventede stigning fra 2010 og frem til 2030. I 2030 forventes 75.300 biler på strækningen i døgnet.
“Trængslen på vejene i Østjylland stiger år for år, og derfor er der stort behov for at udvide E45. Heldigvis er udvidelsen allerede indskrevet i Regeringsgrundlaget, men et loft over nye anlægsarbejder i Finansministeriet har spændt ben for projektet indtil videre. De aktuelle tal viser imidlertid, at det haster med en udvidelse. Trængslen er en væksthæmmer, og derfor ikke samfundsøkonomisk,” konstaterer Jørgen Gaarde.
bo

null

Publiceret 30 March 2016 21:30