Debat:

Aarhus Lufthavn - luftkastellet der ikke kan lette

Af Niels Skouby, cand.mag. i engelsk, biologi og dansk, jagerpilot og skibsfører:

"Kære politikere og andre visionære ildsjæle.

Allerførst skal I have tak for jeres store arbejde for Tirstrup Lufthavn.
Jeg hedder Niels Skouby og er tidligere jagerpilot i Flyvevåbnet, og, da jeg har en del viden inden for flyvning og meteorologi, vil jeg gerne bidrage med nogle facts.

Jeg har fulgt meget med i debatten om Tirstrup Lufthavn, og vi er mange her på egnen, der jævnligt drøfter sagen. Med denne baggrund vil jeg gerne påpege nogle fordele og ulemper ved en flytning.

I de år jeg har fløjet, både jagere og passagerfly, har jeg utallige gange været ude for, at vejret lukkede alle andre lufthavne undtagen Tirstrup. Lufthavnen her er nemlig allerede af tyskerne i 1943 placeret i Danmarks solrigeste, nedbørsfattigste, mest centrale og vejrmæssigt mest stabile område. Start- og landingskurserne generer færrest mulige mennesker og foregår mest over vand, ligesom eventuelle uheld vil få færrest mulige konsekvenser.
Efter min mening burde Tirstrup være en af landets største lufthavne, for København ligger jo lidt afsides.
En flytning af lufthavnen vil altså altid blive til en ringere placering set med en pilots øjne.

En udbygning af den eksisterende lufthavn til fuld operativ status beregnet på de største fly vil kun koste en brøkdel af det, en flytning vil koste.
For mig at se er det kun en håndfuld forretningsfolk, en enkelt borgmester samt nogle storentreprenører, som vil have arbejdet og æren ved en flytning. Jeg mener ikke, de kan gennemskue hele problematikken.
En letbane eller udvidet motorvej til lufthavnen vil være en mindre investering, som vil tjene sig ind igen. Lufthavnsbygningerne kunne med fordel flyttes over på sydsiden ved Feldballe, og derved forkorte køretiden yderligere.

Selv om man placerer lufthavnen i nærheden af og syd for Aarhus som forslået, bliver køretiden ikke væsentlig mindre fra Aarhus, men væsentlig længere fra Grenaa, Ebeltoft og Randers. Billund dækker allerede dette område, og der er ingen grund til at klumpe lufthavnene sammen.
Med den nuværende lovpligtige miljøvurdering og finansieringspolitik vil der let gå 15-25 år før en ny startbane kan stå færdig. Det er urealistisk at tro, at det nogensinde kan blive realiseret.
I øvrigt trænger Djursland mere til arbejdspladser end Aarhus, og det er måske passende at tænke på nu, hvor arbejdspladser fordeles ud i hele landet.

Der er tilsyneladende kun ulemper forbundet med en flytning og ingen fordele. En køretid fra Aarhus til Tirstrup på ca. 30 minutter er omtrent det samme som fra Købehavn til Kastrup, og den har man da vist ikke tænkt sig at flytte.
Skal vi have gang i Djursland, Midtpunktsdanmark, Centraldanmark, både erhvervs- og turistmæssigt, skal der hurtigst muligt ro over udbygningen af Tirstrup/Aarhus lufthavn, så flyselskaberne kan begynde at investere i brugen af den. Det er ikke for sent, men vi har sovet længe i timen i forhold til Aalborg og Billund.

Jeg kan ikke lade være med at nævne, at hvis man, i stedet for at planlægge en ny kattegatbro i nærheden af de eksisterende, tænkte lidt mere kreativt og planlagde en bro/tunnel fra Glatved til Sjællands Odde, ville hele Nordjylland blive meget bedre forbundet med resten af landet, og Nordvestsjælland ville få meget kortere til Tirstrup end til Kastrup.

Tirstrup Lufthavn ville få en meget mere central placering og blive knudepunkt for Central-Danmarks forbindelser til resten af verden. Jeg synes ikke, der er ret meget at betænke sig på.
Landet er for lille til at et sådan projekt skal standses af lokale smågniderier, promoveringer og smålig, egnsfikseret konkurrence.
Nu skal der tænkes og handles stort.

Jeg håber, at du/I, som arbejder for Tirstrup Lufthavn, kan bruge nogle af mine argumenter, så vi kan komme ud af dette tåbelige dødvande og skære igennem, og lade fornuften råde.

Hvis I har brug for yderligere oplysninger fra mig, er I velkomne til at kontakte mig på mail eller telefon. jeres store indsats."

Publiceret 19 January 2016 04:00