Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen er ikke gået i panik over Grontmij-lufthavnsanalyse.

Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen er ikke gået i panik over Grontmij-lufthavnsanalyse.

Lufthavn:

Lufthavnsdirektør sover fortsat roligt om natten

Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen er ikke gået i panik over Grontmij-lufthavnsanalyse

Af
Af Lars Norman Thomsen og Kian Johansen

Den nys udkomne Grontmij-rapport bestilt af Aarhus Byråd med fire forslag til andre placeringer for en ny storlufthavn i Østjylland end den nuværende lilleput i Stabrand har ikke fået Aalborg Lufthavns direktør Søren Svendsen til at gå bananas og nytænke den nordjyske lufthavns forretningsplan.
Tværtimod tager han rapporten med stoisk ro, lod han forstå, da Lokalavisen fik fat i ham over telefonen.
- Er der en ny strategiplan på vej efter denne rapport?
"Nej. Vi fortsætter med at udvide den internationale trafik og chartertrafikken. Vores mål er uændrede og vi vil udvide løbende i takt med at vi vokser,"  lyder det for Aalborg Lufthavns direktør, Søren Svendsen.

Vi passer vores

Søren Svendsen fortæller, at Aalborg Lufthavn ikke har gjort sig så mange tanker om, hvad der sker i det østjyske med etableringen af en mulig ny lufthavn og den undersøgelse, der netop er udgivet. Han har dog læst rapporten.
"Vi forholder os ikke til, hvad der står i rapporten. Vi lader Aarhus Lufthavn om deres forretning og så passer vi vores," lyder det fra direktøren der har set passagertallet i Aalborg stige med 36 procent siden 2008. I samme periode har der været et fald på 19,3 procent for Aarhus Lufthavn.

Direkte togforbindelse

Han nævner også et par parametre, der er til Aalborg lufthavns fordel.
"Vi har gratis parkering. Det er vigtigt for charterturisterne. Derudover kommer der direkte togforbindelse til Aalborg Lufthavn inden 2019. Det vil betyde at endnu flere passagerer får lettere ved at komme til Aalborg lufthavn."

Tre internationale lufthavne

Han nævner også en analyse, som Aalborg Lufthavn tidligere har foretaget. Den viser, at tre internationale lufthavne i Danmark passer fint til passagergrundlaget. Her opereres der med en radius af 125 kilometer.
"Mange andre lande har en langt større radius, så mon ikke det passer fint til Danmark," lyder det.

null

Publiceret 29 May 2015 11:03