Arkivfoto.

Arkivfoto.

Debat Syddjurs:

Borgerservice som egnsudviklingsstøtte

Af Anette Quist Busk og Lars Klottrup, Mosevej 1, Hedeskov, Rønde:

"Lukningen af Rønde og centraliseringen af Borgerservice i Ebeltoft er et brud med pricippet "Don't change a winning team". Den kan kun opfattes som en slet skjult egnsudviklingsstøtte til Ebeltoft.
I 2014 var Rønde suverænt den mest besøgte Borgerservice i Syddjurs Kommune. Kigger man på "andre henvendelser" i besøgsstatistikken fra 2014, der er udtryk for borgernes frie valg, var der i runde tal 1.000 henvendelser i Ebeltoft, 2.000 i Hornslet og 5.000 i Rønde Borgerservice.
Tallene taler deres tydelige sprog. Selv om 88 procent af det samlede antal "andre henvendelser" i 2014 var i Rønde og Hornslet, vælger byrådet alligevel at centralisere Borgerservice i Ebeltoft, der kun var foretrukket af 12 procent. Borgernes suverænt foretrukne græsgang i Rønde blev lukket.
Det er ikke bare uartigt at genere borgerne på den måde. Det kan kun opfattes som slet skjult egnsudviklingsstøtte til Ebeltoft, når kommunens borgere tvinges til at lægge vejen forbi forretningerne i Ebeltoft, på vej til den eneste Borgerservice i Syddjurs Kommune på "Lands End". 
Det er en rigtig Molbo-historie, forstået på den ufede måde."

Publiceret 30 January 2015 10:51