Leif Lahn, gruppeformand for Socialdemokraterne på Christiansborg, vil bakke nye aktører op, der viser interesse for at sejle fra Ebeltoft til Sjælland.

Leif Lahn, gruppeformand for Socialdemokraterne på Christiansborg, vil bakke nye aktører op, der viser interesse for at sejle fra Ebeltoft til Sjælland.

Færgefart:

Rød Billet vil gerne sejle på ruten Ebeltoft-Odden

Transportselskabet Rød Billet har vist interesse i at åbne hverdagsafgange på Ebeltoft-Odden

Af
Anette Bonde

Meldingen fra Mols-Linien om at man til april vil stoppe den daglige afgang mellem Ebeltoft og Odden og kun sejle i weekender og ferier har vakt røre på Djursland. Politikere og erhvervsliv på Djursland har taget kraftigt afstand fra beslutningen.
Ole Sørensen, formand for Djurslands Erhvervsråd, fortæller, at der er taget kontakt til de politikere på Christiansborg, der er valgt i Djurskredsen. Det er Leif Lahn (S), AnneMette Winther Christiansen (V) og transportordfører i Dansk Folkeparti Kim Christiansen.
“Der må være mulighed for at drive en rentabel færge fra Ebeltoft med den nordlige del af Jylland og Djursland i ryggen. Den skal sikkert etableres på et andet økonomisk grundlag end Mols-Linien, men hvis det er et konkurrencedygtigt tilbud, vil det også blive brugt. Og det er jo den korteste vej”, siger Ole Sørensen.
Han gør opmærksom på, at sejltiden fra Ebeltoft til Odden er en halv time kortere end fra Aarhus til Odden.

Rute Grenaa-København?

En ny aktør har allerede vist sig interesseret i at besejle ruten i stedet for Mols-Linien. Thomas Hintze, direktør i busselskabet Rød Billet, øjner muligheder i at udvide forretningen med færgefart. Han ser for eksempel allerede for sig, at der kan indsættes en bus fra Grenaa til Ebeltoft og videre til København, så bus og færge spiller sammen.
“Passagerer i Jylland kan lige så godt tage fra Ebeltoft som fra Aarhus. Det kan da godt være, at færgen ikke er fyldt, men den har jo eksisteret i mange år. ”
Derfor mener han, at passagerunderlaget er godt nok.
“Man behøver ikke at have en færge til 400, hvis der kun er 200 passagerer. Den skal bare være billigere at sejle med, og der skal være flere afgange.”
Med en særlig prispolitik vil han gøre færgen attraktiv midt på dagen for turister, pensionister og studerende, og så have tidlige og sene afgange til forretningsfolk.

Bakker op om andre

Leif Lahn, gruppeformand for Socialdemokraterne, fortæller, at han slet ikke er tilfreds med Mols-Liniens ageren, og han vil bakke kraftigt op om andre virksomheder, der vil besejle Ebeltoft-Odden.
“Jeg synes, at Mols-Linien har taget røven på Djursland. De har skåret den ene linje efter den anden, og efterhånden er der ingenting tilbage. Jeg synes, det virker som et bevidst valg på at udsulte den linje.”
Han henviser til, at med de beskæringer, der har været gennem tiden, er blandt andet erhvervslivet begyndt at vælge Mols-Linien fra.
“Det er vigtig for erhvervslivet, for turismen, for alle, at der er en linje fra Ebeltoft til Odden. Men det er klart, at når linjen er så ustabil, så søger man andre veje. Hvis ikke man passer på, er der ikke længere en færge fra Ebeltoft til Odden. Det skal vi have gjort noget ved.”
Leif Lahn skal snart have møde med transportministeren, og her vil han blandt andet høre, hvad der eventuelt kan ligge til hinder for, i forhold til Storebælt Forliget, at få andre aktører ind på Mols-ruten. Og dem vil han bakke op om.
“Mols-Linien kan bare sejle fra Aarhus, og hvis der så er andre, der vil sejle fra Ebeltoft, er de mere end velkommen – vi skal simpelthen have en bedre rute mellem Ebeltoft og Odden”, understreger han.

Ser på andre muligheder

Også Kim Christiansen vil kigge nærmere på andre muligheder.
“Jeg har bedt transportministeren om et notat, der beskriver hvilke muligheder / begrænsninger, der er i Storebælt Forliget for at andre operatører kan sejle på ruten.”

Publiceret 28 January 2015 15:00