Claus Wistoft (V) har ikke overraskende været i skudlinjen på det seneste, men det får ham ikke til at bakke på beslutningen om at placere Borgerservice i Ebeltoft. Foto: Lars Norman Thomsen

Claus Wistoft (V) har ikke overraskende været i skudlinjen på det seneste, men det får ham ikke til at bakke på beslutningen om at placere Borgerservice i Ebeltoft. Foto: Lars Norman Thomsen

Borgerservice:

Wistoft vakler ikke

Borgmesteren ikke overrasket over borgernes mange reaktioner

Af
Af Lars Norman Thomsen

Borgmester Claus Wistoft har for første gang oplevet for alvor at være i skudlinjen efter, at han for godt et år siden satte sig til rette i borgmesterstolen.
Reaktionerne fra mange borgere, Ældresagen og repræsentanter for distriktsrådene i den vestlige del af kommunen har været overvældende efter, at det kom frem, at Borgerservice snart samles på rådhuset i Ebeltoft.
"Jeg er slet ikke overrasket over, at vi bliver kritiseret for beslutningen. Det havde jeg forventet," siger Claus Wistoft.
"Der er mange følelser med i det her, og dem har jeg stor respekt for, men jeg har hverken hørt noget afgørende nyt i de mange debatindlæg eller i de mails, som jeg har modtaget, der får mig til fortryde beslutningen om at samle Borgerservice i Ebeltoft."

Velovervejet beslutning

Beslutningen om at flytte Borgerservice til rådhuset i Ebeltoft er ikke ny.
Den er et barn af en snæver beslutning i det gamle byråd fra oktober 2012 om at samle rådhusfunktionerne i Ebeltoft og Hornslet og melde pas på Kolind og Rønde.
Siden er beslutningen om at samle Borgerservice i Ebeltoft konfirmeret af samme byråd i april 2013.
"Jeg har sagt det tidligere, at kunne vi kickstarte Syddjurs Kommune fra nul, så havde vi naturligvis placeret kommunens rådhus et centralt sted i Rønde, men det har ikke været økonomisk muligt, og netop af hensyn til økonomien valgte et byrådsflertal at pege på den rådhusløsning, som vi nu skal få til at fungere i fremtiden," siger Claus Wistoft.

Giv det en chance

Borgmesteren er sikker på, at mange borgeres bekymringer vil forsvinde i takt med, at digitaliseringen slår endnu mere igennem og helt vil nulstille folks behov for at komme på et rådhus.
"Jeg er sikker på, at vi om få år vil være overrasket over den debat, som beslutningen har afstedkommet," siger Claus Wistoft, der appellerer til, at borgerne giver medarbejderne i Borgerservice en fair mulighed for at løse opgaven.
"De fleste opgaver vil kunne løses digitalt eller ved at søge hjælp på bibliotekerne. Pas og kørekort kræver fysisk fremmøde på rådhuset, men det er trods alt sjældne opgaver, og lur mig, om det ikke snart bliver muligt at få fornyet pas og kørekort hjemme fra computeren."
Claus Wistoft vil lade de nye tider komme an på en prøve, og han understreger, at han og det øvrige byråd vil slå lytteflapperne ekstra ud i den kommende tid.
"Er der ting som ikke fungerer, vil jeg opfordre borgerne til at lade mig det vide straks. Jeg er selvfølgelig åben overfor justeringer og gode forslag, men jeg vakler ikke over den beslutning, som vi har truffet."

Publiceret 21 January 2015 17:13