Debat Norddjurs:

Hvem tør deltage i en åben og ligeværdig dialog om vores skoler?

Af Ulf Harbo, Enhedslisten, Norddjurs Kommunalbestyrelse:

"Flere og flere kommuner laver lokalaftaler eller løsner på anden måde op i forhold til de urimelige arbejdsvilkår Lov 409 (regeringsindgrebet) dikterede. 
Gad vide hvornår Norddjurs kommune vil reagere og handle på lærerflugt og en stigning i brugen af vikarer på 120 procent? 
Som jeg ser det, så er problemet i Norddjurs Kommune, at forvaltning og politikere ikke er så gode til at anerkende, at der overhovedet er problemer, og så bliver det selvsagt vanskeligt at løse dem. 

  • Hvad med en åben dialog om, hvordan det ser ud? 
  • Hvor mange lærere har forladt skolerne i Norddjurs det sidste år? 
  • Hvad skyldes den voldsomme stigning i vikartimer? 
  • Hvordan har skoleledere, lærere og pædagoger det med tilstedeværelseskravet på 39,25 timer om ugen ? 
  • Hvor mange undervisningslektioner har lærerne i gennemsnit? 
  • Hvor mange undervisningslektioner har de lærere der underviser mest? 
  • Hvor mange lærere får undervisningstillæg for at undervise i mere end 750 timer om året? 
  • Hvad med konsekvenserne af budgetforliget? 
  • Hvor mange lærere bliver fyret samtidig med, at der er lærerflugt? 
  • Er det smart at fyre samtidig med, at man har lærerflugt? 
Det kan kun gå for langsomt med at afdække, evaluere og handle på de negative konsekvenser det har haft at man har valgt den fuld tilstedeværelse i Norddjurs kommune og intet loft har sat for antallet af undervisningslektioner. 
Norddjurs Kommunes folkeskoler bløder, og det er vigtigt, at vi handler på det ved at gå i en åben og ligeværdig dialog om de problemer vi har lige nu på vores folkeskoler. 
Børnene og folkeskolernes medarbejdere skal have det bedst muligt ud fra de økonomiske rammer vi bliver enige om, og det kan vi kun få igennem en åben og ligeværdig dialog."

Publiceret 15 January 2015 09:05