Jens Rasmussen med SF-fanen. Foto: Lars Norman Thomsen

Jens Rasmussen med SF-fanen. Foto: Lars Norman Thomsen

Debat Syddjurs:

Borgerservice - ja tak

Af Jens Rasmussen (SF), medlem af Syddjurs Byråd:

"Alle borgere i Syddjurs Kommune kan komme i den situation, at der er behov for hjælp til at klare personlige eller praktiske problemer i forhold til dagligdagen – og det vil så i mange tilfælde være fællesskabet (kommunen), man henvender sig til.
Henvendelsen kan ske på mange måder – i 2013 var der cirka 25.000 personlige henvendelser, cirka 65.000 telefoniske henvendelser og cirka 4.000 henvendelser via E-post. 
I næste uge flytter Borgerservicecentret fra Rønde til Ebeltoft, som en konsekvens af, at Byrådet i oktober 2012 besluttede at samle administrationen i de eksisterende rådhuse i Ebeltoft og Hornslet. Det indebærer en økonomisk besparelse og at en flok medarbejdere skal finde kontorplads i Ebeltoft – MEN – det betyder IKKE, at borgerne nu skal til at køre til Ebeltoft for at komme i kontakt med kommunen.
I løbet af det sidste år har der været stor fokus på den øgede digitalisering, hvor borgerne skal bruge selvbetjeningsløsninger og digital post. Målet er, at 80 procent af henvendelserne skal ske på denne måde.
Der vil imidlertid altid være borgere, der foretrækker en personlig henvendelse, og derfor har der til nu været en borgerservicesatellit i både Ebeltoft og Hornslet, samt på bibliotekerne – og der skal naturligvis også være en sådan skrankefunktion i Rønde. Placeringen kunne være en opgave for de lokale – bibliotek / skole / plejehjem? 
For SF er det afgørende, at borgerne får en god og kompetent rådgivning, når der sker henvendelse til kommunen – ligegyldigt om det sker via telefon eller ved personligt fremmøde. SF har tidligere fremsat ønsket om en udbygning af den kommunale borgerservice, så der også var mulighed for at få rådgivning / hjælp i mindre bysamfund, f.eks. ved at udstyre bogbussen med en "Borgerrådgiver"."

Publiceret 14 January 2015 09:47