Fra 1. januar skal Udbyhøjfærgen stå tidligere op.

Fra 1. januar skal Udbyhøjfærgen stå tidligere op.

Nu kan man sejle med Udbyhøjfærgen fra klokken 6

Udvidelse af sejlplanen for Udbyhøj-færgen fra 1. januar

Af
Anette Bonde

Ole Rasmussen bor i Udby og skal være på sit job i Kongerslev 20 kilometer øst for Ålborg klokken 7. Han er glad, for fra 1. januar er fartplanen for Udbyhøjfærgen blevet udvidet, så første afgang er klokken 6 i stedet for 7.
Herved kan Ole Rasmussen være i Kongerslev klokken 6.50. Samtidig sparer han 41 kilometer hver vej og et betragteligt antal minutter, fordi han undgår at skulle køre syd om Randers Fjord. Sejlplanen er foreløbig udvidet i et år. Ole Rasmussen kan være nervøs for, om det fortsætter.
“Jeg og andre pendlere har sloges i en årrække for at få færgen til at sejle tidligere end klokken 7. Jeg er bange for, at de går tilbage igen, hvis ikke der kommer flere med.”
Han håber derfor, at mange flere end nu vil opdage færgen og de muligheder den giver for at passe et job på den anden side af fjorden. Ole Rasmussen fortæller, at han på afgangen klokken 7 sommetider er alene på færgen, og andre gange er der fem-seks biler. De pendlere, som Ole Rasmussen tidligere har talt med om at få udvidet fartplanen, har hver især fundet nyt arbejde.
“Der er jo masser af arbejdspladser på den anden side af fjorden. Men vi har brug for mere end et år til at løbe den i gang.”
Ole Rasmussen oplyser, at der er en god pendlerordning samt skattefradag.

Evalueres til sommer

Overfartsleder Svend Svendsen oplyser, at den nye fartplan evalueres efter et halvt år. Det sker for at Norddjurs og Randers kommuner, der finansierer driften, kan nå at få udgiften med i det kommende års budget. Han oplyser, at det er 280.000 kroner, der skal lægges oven i den nuværende driftsudgift. Han kan desuden fortælle, at passagertallet ikke blev øget, da man sidst prøvede med en tidligere afgang. Det flyttede bare trafikken fra de lidt senere afgange.
Rune Asmussen, afdelingschef i Randers kommune, holder på, at der skal være en vis økonomi i det.
“Det skal ikke nødvendigvis give et bestemt overskud. Men der skal være en værdi, der hænger fornuftigt sammen med indsatsen.”

Jobs og uddannelser

Medlem af kommunalbestyrelsen Lars Pedersen (S) havde udvidelsen af sejlplanen som en mærkesag i sin valgkamp. Han har gode forventninger til brugen af den tidlige morgenfærge, fordi han har fået henvendelser fra en del, der ønsker den. Han ser også muligheder for elever på de videregående uddannelser og på 10. klasse centret i Randers. Desuden vil den være attraktiv i forhold til Jobcentrets beskæftigelsesindsats, siger han.
“Der er tilfælde, hvor folk har søgt arbejde, men har måttet sige nej på grund af transporten.”
Initiativet bakkes op af kommunalbestyrelsensmedlem Olaf Krogh Madsen (L), tidligere medlem af det nu nedlagte Færgeudvalget. Selv om afgangen klokken 6 stoppede efter et år på grund af manglende effekt sidst det blev forsøgt, mener han, at det er en god service for lokalbefolkningen.
“Der er en god grund til at prøve det af igen.”
Han peger desuden på, at da Voer-Mellerup færgen i 1990'erne lå stille i flere år, gik det ud over bosætningen i området.

Publiceret 19 December 2014 15:00