Bjarne Klausen, direktør i Kattegatcentret, glæder sig over flotte besøgstal i år. I 2016 satser han på at kunne præsentere et nyt særligt anlæg, som folk ikke har set før.

Bjarne Klausen, direktør i Kattegatcentret, glæder sig over flotte besøgstal i år. I 2016 satser han på at kunne præsentere et nyt særligt anlæg, som folk ikke har set før.

Optur for Kattegatcentret efter mange år med nedgang i besøgstal

For første gang i mange år har Kattegatcentret haft stigende besøgstal

Af
Anette Bonde

Varme somre plejer ikke at lune besøgstallene hos de indendørs turistattraktioner. I år har usædvanligt mange gæster trods solskin og varme alligevel valgt at tage på opdagelse hos hajerne og de andre fisk og havskabninger i Kattegatcentret. Det glæder direktør Bjarne Klausen, der kan fortælle at det er mange år siden, centret sidst har haft stigende besøgstal.
“Der har været faldende besøgstal i næsten samtlige tyve år, centret har eksisteret. Og vi har stadig underskud, selv om vi har kommunens opbakning. Så det er dejligt at kunne komme med det signal, at vi er på rette vej.”
Bjarne Klausen forklarer den støtte nedgang med den stigende konkurrence på Djursland om turisterne, Hundested-Grenaa færgens stop, og fraværet af nyhedens interesse for hajer efter de første år. Fremgangen i år er særlig glædelig set i lyset af, at mange af de attraktioner, Kattegatcentret normalt sammenligner sig med i Danmark, har haft færre gæster i 2014.

Børnebilletter i bagerposer

Bjarne Klausen fortæller, at der i 2014 er gjort noget ekstra ud af markedsføringen. Formidlingen på de sociale medier spiller for eksempel en større og større rolle. Lidt utraditionelt har man også været synlige på bagerposer på campingspladserne og med en børnebillet ilagt. Et samarbejde med Amanda Seafood betød, at der ligeledes på dette firmas dåser var en børnebillet til Kattegatcentret.
Centret har også sørget for at være ude med positive nyheder, blandt andet om fødslen af den nye sælunge. Og så har man profileret sig via omtaler om de mange aktiviteter, gæsterne har kunne opleve ud over akvarierne. Den omstændighed, at sommervarmen i år var nærmest uendelig har også gavnet Kattegatcentret, hvorfra man har kunnet lokke gæster til med løfter om skygge og kølighed.
Bjarne Klausen oplyser, at centret i øjeblikket er ved at lægge sidste hånd på fremtidig strategi og masterplan.
“Vi kan ikke nå at bygge noget stort og flot til sæsonen 2015, men vi finder på nye aktiviteter. I 2016 satser vi så på at lancere et nyt anlæg, og det bliver noget, som folk ikke har set før.”

Solceller til næste år

I kommunalbestyrelsen har man løbende fulgt Kattegatcentrets bestræbelser på at få øget besøgstallet og bedret økonomien. Politisk er der igennem årene blevet støttet på forskelig vis, og helt aktuelt ved at bakke op så centret kan efterisolere af taget. Det giver Kattegatcentret mulighed for at etablere et solcelleanlæg til næste år.
”Kattegatcentret er inde i en meget positiv udvikling, og det vil vi gerne støtte op om i Norddjurs Kommune,” siger borgmester Jan Petersen.

Da Kattegatcentret åbnede for tyve år siden var besøgstallet det første år 487.000 gæster. Siden har det været faldende næsten hvert år. I 2013 var der 124.534 gæster. For første gang i mange år har der i år været en stigning, og prognoserne viser at besøgstallet for 2014 vil blive 129.000.
I december måned kan alle kommunens borgere købe årskort for 2015 til halv pris. Derved bliver årskortet billigere end en enkelt billet.

Publiceret 01 December 2014 16:00