Carsten Skivild. Arkivfoto.

Carsten Skivild. Arkivfoto.

Debat Syddjurs:

Bosætning - kreativitet og målrettet markedsføring

Åbent brev til Kommunikationsafdelingen v. Syddjurs Kommune, og borgmester Claus Wistoft (V) om de kommunale bosætningsannoncer.

Af
Af Carsten Skivild

formand for Rønde Distriktsråd:

"Når vi ser jeres annonce for Syddjurs Kommune kan vi være i tvivl om, hvem den henvender sig til. Er det til de turister vi gerne vil have til at komme til Djursland, eller er det for at tiltrække nye familier til at bosætte sig i Syddjurs Kommune. Vi mener annoncen sætter sig mellem to stole, men måske har jeres pointe været at tiltrække turister, der så efterfølgende skulle bosætte sig i Syddjurs Kommune?
Det er selvfølgelig vigtigt, at når nu Syddjurs Kommune absolut ingen penge har, så må man bruge de penge man nu fra politisk hold har afsat til reklame for Kommunen, til at de henvender sig til det specifikke segment, der kunne være interesseret i at komme hertil og bo.
Fra tidligere undersøgelser ved vi :

  • at det er unge familier med nr. to barn på vej eller hvor nr. 2 er kommet
  • at det er unge familier i Århus, der flytter ud
  • at de der kommer til Syddjurs af segmentet prioriteret skov og strand højt sammen med nærmiljø, infrastruktur, handelsmuligheder og offentlig omsorg.
Derfor mener vi, at det er der Syddjurs Kommune specifikt skal satse og tænke: Hvordan får vi de unge familier i Århus med to børn til at flytte til Syddjurs i stedet for til Lystrup, Galten, Mårslet m.v.
I har haft annoncer i ved temaer i JP, der forsøger dette - så derfor må der tænkes - hvordan får vi oplyst endnu flere unge familier (der ikke læser JP) i Århus om, at der er noget der hedder fantastiske Syddjurs Kommune.
Hvis I ikke får oplagte fotos fra lokalområdet Rønde, vil jeg foreslå Kommunikationsafdelingen til selv at tage følgende oplagte billeder, når nu Syddjurs Kommune skal sælges overfor de unge familier i Århus, nemlig:
  • Billede taget fra Baunehøj ned over de to kaløskove
  • Billede taget fra udstykningen Kalø Nord ned over Kalø Vig så Århus kan ses i det fjerne
  • Billede taget fra udstykningen Kalø Vest ned over Kalø Vig så Århus kan ses i det fjerne - alternativt hvis det bruges sammen med billede nr. 2 - udsigten mod Mols, Knebelvig og Skødshoved.
De børnefamilier, der har fravalgt aviser, kunne tænkes at se informationerne/reklamerne på for eksempel busstandere i Århus og bybusserne i Århus, men der er helt sikkert mange andre snedige måder, at få kommunikeret med denne specifikke gruppe af familier i Århus."

Mail fra Kommunikationsafdelingen til samtlige distriktsråd:

På baggrund af den seneste tids kritik af Syddjurs Kommunes bosætningsannoncer for at blande turisme og bosætning og være for orienteret mod Ebeltoft, har Kommunikationsafdelingen fremsendt følgende mail til samtlige distriktsråd:
"Kære distriktsråd
Vi er opmærksom på den kritik som har været af en af kommunens bosætningsannoncer som blev bragt i Ejendomsavisen og Living, begge indstik i JP. I annoncen var 4 af de 9 billeder fra Ebeltoft, og det har været for mange.
Hensigten med den konkrete annonce var at lave en let afkodelig annonce, så læseren hurtigt har kunnet orientere sig om, hvor i landet vi befinder os. Målet har været at fortælle historien om en kommune fuld af kultur (glaspusteren), børnevenlighed (barnet fra dagplejen samt teenageren fra en lokal skole), aktiv og/eller afslappet fritid med fokus på kyststrækning (surferen samt cyklisten) samt en ung, lokal nybyggerfamilie man kan identificere sig med – alt i alt en kommune med "drive" samtidig med rum til eftertænksomhed – altså et attraktivt sted at bo.
Vi bestræber os på at vise bredden i de gode bosætningsmuligheder som er over hele kommunen, og vi viser også løbende konkrete udstykningsannoncer for lokalområderne. Vi har allerede planlagt annoncer som har fokus på både det blå bånd og det grønne bånd. Ligeledes har vi fået lavet videopræsentationer af udstykninger i Hornslet, Mørke, Rønde og en samlet præsentation af det blå bånd.
Invitation til at indsende billeder fra jeres lokalområder
I forbindelse med planlægning af den fremtidige annoncering har vi brug for flere billeder af lokalområderne, som virker godt i annoncesammenhæng, og giver lyst til at flytte til Syddjurs. Claus Wistoft har derfor opfordret os til at høre, om i ikke har en række gode billeder liggende af jeres lokalområder.
Vi vil derfor gerne invitere jer til at sende os 5 – 10 fotos af jeres lokalområde som vi kan anvende til markedsføring af kommunen og byggegrunde.
Krav til billederne: 

  • skal være højtopløste, gerne i jpg- format
  • skal være uden rettigheder så de frit kan anvendes af os."

Publiceret 01 August 2014 10:11