Venstre i Aarhus vil flytte Mols-Liniens færger til Østhavnen, hvor containerhavnen også ligger.

Venstre i Aarhus vil flytte Mols-Liniens færger til Østhavnen, hvor containerhavnen også ligger.

Venstre:

Mols-Linien skal til Østhavnen

Det vil gavne trafikken ved Nørreport, hvis Mols-Linien flytter fra Aarhus Ø

Af
Af Hans Larsen

Mols-Liniens færger mellem Aarhus og Odden skal så hurtigt som muligt flyttes fra den nuværende anløbsplads ved Aarhus Ø til en helt ny færgeterminal i Østhavnen. Det foreslår Venstre i Aarhus, der rejser sagen på næste byrådsmøde.
Ifølge den oprindelige plan skulle Mols-Linien rykke til Østhavnen i 2020 i forbindelse med, at kommunen tog en ny Marselistunnel i brug. Men nu er en Marselistunnel udskudt på ubestemt tid på grund af manglende finansiering.
Samtidig mener Venstre, at en flytning vil fjerne to millioner biler årligt i det stærkt trafikerede vejkryds Nørreport/Randersvej/Aarhus Ø. Og det er ifølge partiets gruppeformand Hans Skou tiltrængt.
“Mols-Liniens nuværende placering giver en meget utilfredsstillende afvikling af trafikken, når der kommer et færgetræk. Lyskrydset ved Nørreport samt Kystvejen sander fuldstændigt til, og man kan betjene kunderne meget bedre ved at flytte terminalen,” siger Hans Skou.
Men flytter I så ikke bare alle trafikproblemerne til vejene ved Østhavnen?
“Jeg tror, at Marselis Boulevard nemmere kan kapere trafikken fra færgerne end den nuværende rute, der er en voldsom hæmsko. Det er dog ikke en nem løsning, men en bedre løsning, da trafikken trods alt glider bedre på Marselis Boulevard,” siger Hans Skou.
Men kommer færgetrafikken til Randers og Aalborg ikke til at belaste Ringgadesystemet?
“Forhåbentligt vil bilisterne køre via Åhavevej og op ad ringvejen,” siger Hans Skou.
Rådmand for teknik og miljø, Kristian Würtz (S) har sympati for forslaget men kan ikke sige noget om, hvorvidt det er også er realistisk.
“Der er ingen tvivl om, at det ville være en trafikal fordel at flytte Mols-Linien. Men jeg tror også, at det er spørgsmål om økonomi. Jeg har først lige set Venstres forslag, og på nuværende tidspunkt kan jeg ikke gå ind og vurdere fordele og ulemper,” siger Kristian Würtz. Mols-Linien har ingen kommentarer til forslaget.

null

Publiceret 15 May 2014 12:15