Majken Bech Kristensen er matematiklærer for 1. og 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø og bruger tests i sit arbejde som lærer. Foto Kian Johansen

Majken Bech Kristensen er matematiklærer for 1. og 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø og bruger tests i sit arbejde som lærer. Foto Kian Johansen

Lærerne bruger tests - på den gode måde

EU i vores hverdag. Lærere på Tungelundskolen bruger tests

Tests siges at påvirke lærerens måde at undervise på, nemlig at læreren i højere grad fokuserer på at gøre eleven klar til test (”teach to the test”).
Vi har spurgt to lærere fra Tungelundskolen i Thorsø hvad det betyder for lærerens arbejde?
Vi spurgte også hvordan det har ændret tilgangen til undervisningen?

Målrettede tests virker

Majken Bech Kristensen er matematiklærer for 1. og 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø og hun fortæller, at hun en enkelt gang har brugt målrettede tests på sin klasse, for derefter at teste dem efterfølgende efter et par måneder.
Resultaterne fortalte hende, hvor hver enkelt elev haltede bagefter og her satte hun så ind med opgaver målrettet den enkelte.
Resultatet var et ordentligt boost i elevernes matematik-kundskaber.
“Generelt set, så gik eleverne fra 10 rigtige til 20 rigtige, så jeg fordoblede effekten,” fortæller hun.
Selvom hun er positiv overfor tests, hvis de er brugt rigtigt, så tror hun dog ikke på, at de skal bruges for ofte.
Hun vurderer, at hun ville kunne lave en fokuseret test en gang om året pr klasse, simpelthen fordi det er så tidskrævende.
Men hun kunne godt tænke sig, at andre de tests der bliver taget, rent faktisk bliver brugt til noget mere. Og dermed siger hun også, at undervisningen ikke altid er direkte styret af tests.
“Det vil være godt, hvis vi tog mere udgangspunkt i de enkelte områder, som testen berører.”
Marian Bech Pedersen, er klasselærer og dansklærer for en 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø. Derudover er hun specialundervisningslærer.
Hun mener ikke at tests direkte har påvirket lærernes måde at undervise på, heller ikke når en større test er på vej.
“Jeg vil ikke sige, at vi træner til at få eleverne til at klare sig godt op til en test, selvom vi ofte har et grammatikkursus, eller et læsekursus lige før, men tests har påvirket undervisningen i en positiv retning,” siger hun.

Marian Bech Pedersen er klasselærer og dansklærer for en 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø. Derudover er hun specialundervisningslærer. Foto Kian Johansen

Marian Bech Pedersen er klasselærer og dansklærer for en 5. klasse på Tungelundskolen i Thorsø. Derudover er hun specialundervisningslærer. Foto Kian Johansen

Publiceret 01 May 2014 08:00