Syddjurs borgmester Claus Wistoft (V) forventer, at en ekstraordinær generalforsamling i Aarhus Lufthavn A/S i slutningen af april 2014 vil være startskuddet til en plan for lufthavnen, der rækker fem eller ti år ud i fremtiden.

Syddjurs borgmester Claus Wistoft (V) forventer, at en ekstraordinær generalforsamling i Aarhus Lufthavn A/S i slutningen af april 2014 vil være startskuddet til en plan for lufthavnen, der rækker fem eller ti år ud i fremtiden.

Op at flyve eller lufthavn i frit fald?

En ekstraordinær generalforsamling og en efterfølgende ordinær i april og maj bliver særdeles afgørende for Aarhus Lufthavns fremtid

Af
Af Lars Norman Thomsen

Ikke en dag uden at en politiker eller erhvervsmand føler trang til udbasunere et synspunkt om fremtiden eller mangel på samme for den hårdtprøvede Aarhus Lufthavn.
Senest har den liberale brushane i Aarhus Byråd, Lars Boje Mathiesen, fra Liberal Alliance, på et byrådsmøde talt varmt for , at Aarhus lufthavn lyttes fra Tirstrup cirka 43 kilometer fra Aarhus til Thomasminde cirka 15 kilometer fra centrum.
Et forslag, som rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), skød ned, fordi han mener, at der skal tages stilling til en Kattegat-forbindelse, inden en flytning af lufthavnen kommer til diskussion.
Den nyvalgte Randers borgmester Claus Omann Jensen (V) har også været ude med at føre et par synspunkter til torvs om mulighederne for, at private investorer kommer på banen.

Der er aftalt køreplan

Lokalavisen har bedt Syddjurs borgmester Claus Wistoft (V) til, at politikere fra ejerkommunerne diskuterer Aarhus Lufthavns fremtid og placering, når der for ikke så længe siden blev aftalt på et møde i ejerkredsens fem kommuner blev aftalt en køreplan for en diskussion af lufthavnens fremtid, og at Aarhus borgmester Jacob Bundsgaard (S) reelt var den eneste, der udtalte sig til offentligheden om Aarhus Lufthavn.
"Der er flere ting, der kan undre. Ikke mindst at flere benytter lejligheden til at tale Aarhus Lufthavn ned, men det jeg vil og kan forholde mig til er, at der er aftalt en køreplan for, hvornår vi i ejerkredsen skal diskutere og forholde os til lufthavnens fremtid," siger Claus Wistoft.
Han bekræfter, at der er aftalt en ekstraordinær generalforsamling i slutningen af april umiddelbart før den ordinære i maj.
Inden den ekstraordinære generalforsamling udarbejder ejerkommunernes topchefer med Niels Højberg, stadsdirektør Aarhus Kommune, for bordenden et oplæg til Aarhus Lufthavns fremtid som skal endevendes af aktionærerne på den ekstraordinære generalforsamling.
"Det er også aftalt, at vi skal have et borgmestermøde inden," fortæller Claus Wistoft, der forventer, at udkommet af de to kommende generalforsamlinger bliver , at de fem ejerkommuner forpligter sig til en køreplan for Aarhus Lufthavn, der rækker fem eller ti år ud i fremtiden.

Efterslæb skal indhentes

"Mens alt for mange har brugt de sidste mange år på at tale lufthavnen ned, er den blevet overhalet af Aalborg og Billund, og det gab, der er opstået, kan vi kun hente hjem ved at investere i en opgradering generelt af faciliteterne i Stabrand," siger Claus Wistoft.
"Jeg tror, alle kommuner, også Aarhus, godt ved, at det er den nuværende placering , hvis vi skal have en lufthavn i Østjylland, og at det vil være en falliterklæring, hvis vi ikke har en lufthavn."

Aarhus Lufthavn Aktionærer - ejerandele: Aarhus Kommune: 58,10 pct. Randers Kommune: 18,50 pct. Norddjurs Kommune: 7,80 pct. Syddjurs Kommune: 7,80 pct. Favrskov kommune: 7,80 pct.

Publiceret 30 January 2014 08:31