Socialdemokratiets transportordfører i Folketinget, Rasmus Prehn (tv), spørger om Venstre er imod hurtigere tog. Simon Pihl Sørensen (th.) er også socialdemokrat og tidligere rådgiver for Poul Nyrup Rasmussen, men han spørger ikke om noget i denne sammenhæng.

Socialdemokratiets transportordfører i Folketinget, Rasmus Prehn (tv), spørger om Venstre er imod hurtigere tog. Simon Pihl Sørensen (th.) er også socialdemokrat og tidligere rådgiver for Poul Nyrup Rasmussen, men han spørger ikke om noget i denne sammenhæng.

Debat:

Er Venstre imod hurtige tog?

Af Rasmus Prehn, MF og transportordfører (S), Peder Pårs Vej 10, 9000 Aalborg:

"Mens vi fra regeringspartiernes side skriver danmarkshistorie med milliardinvesteringer i landets jernbaner, sidder partiet Venstre tilbage og vrisser olmt i kulissen, blandt andet i et indlæg her på siden (19.01) af Venstrepolitiker Gert Bjerregaard. Venstre er tilsyneladende stadig indebrændte over, at udenlandske olieselskaber skal betale det samme i skat, som danske for at sikre penge til hurtigere, bedre og mere miljø- og klimavenligevenlige tog.

For os socialdemokrater er det sund fornuft at beskatte de udenlandske olievirksomheder, så alle danskere får glæde af vor fælles Nordsøolie. Og det er noget sludder, når Venstre påstår, at det har betydning for arbejdspladserne i Nordsøen. Interessen for de danske oliefelter er stor, og i Esbjerg melder man sågar om job-boom i offshore-brancen. Samtidig viser tal fra både Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Finansministeriet, at togfonden vil skabe omkring 20.000 nye arbejdspladser i hele anlægsperioden og af dem 4.200 nye 3F-job i bygge- og anlægsbranchen.

Men Venstre fortsætter ufortrødent deres kamp imod hurtigere tog og den solidariske finansiering. Det til trods for, at finansieringen holder, og vi skaber flere arbejdspladser. Venstre vil øjensynligt kun kritisere og ikke selv komme med et bud på finansiering. Det er ærlig talt noget underligt noget og tilbage står spørgsmålet: Er Venstre mon helt imod bedre og hurtigere tog til danskerne?

For få uger siden kom det frem, at olieindustriens lobbyister opfandt deres egen konklusion i et notat til medlemmer af Folketinget. De ville selvfølgelig skræmme partierne fra at vedtage milliardinvesteringen i den danske jernbane. Er Venstre stadigvæk på hold med olieindustrien og deres falske tal, selv når det er blevet afsløret, at der er tale om ren lobbyist-skræmmekampagne?

Vi socialdemokrater glæder os over, at vi snart kan begynde anlægget af den mest ambitiøse togplan siden 1860 med nye baner, elektrificering og hurtige tog. Vi vælger nemlig at være på hold med danskerne, togpassagererne og pendlerne."

Publiceret 24 January 2014 06:00