Det Fælles Elevråd i Norddjurs, Freya og Paul sidder yderst til venstre i anden og tredje række.

Det Fælles Elevråd i Norddjurs, Freya og Paul sidder yderst til venstre i anden og tredje række.

“Hold koncentrationen med sund mad og stillerum”

Det Fælles Elevråd i Norddjurs har drøftet og givet indspil til de kommende nye tider efter skolereformen i august 2014

Af
Anette Bonde

“Når skoledagen bliver længere vil ét spisefrikvarter om dagen ikke være nok til at holde koncentrationsniveauet oppe.”
Freya Juul Jensen, 8. klasse på Vestre Skole i Grenaa, var sammen med tretten andre elevrådsrepræsentanter i det Fælles Elevråd i Norddjurs på politisk opgave i torsdag. De kom fra overbygningsklasserne på folkeskoler og private skoler i Norddjurs. Elevrådet mødtes i Ørum Ungdomsklub fra klokken 9 - 13. Dagen var arrangeret af UngNorddjurs.

Dårlige kontaktpersoner

Opgaven lød at komme med bud på konkrete læringsmål og komme med ideer til indholdet, når skoledagen efter reformen bliver længere.
Eleverne var delt op i grupper med cirka fire elever i hver. I Freyas gruppe snakkede de om kontaktpersoner/klasselærer-funktioner. De valgte at vende spørgsmålet på hovedet og formulere, hvad der kendetegner en dårlig kontaktperson. Deres karakteristik lød: én der aldrig kommer til tiden, og én der ikke interesserer sig for eleverne.
Andre bud i nogle af de øvrige grupper var: En, der ikke kan lide børn, og én der har dårlig ånde.

Lille lur og sund mad

Med hensyn til indhold tænkte eleverne i Freyas gruppe på, hvad der kan holde energiniveauet oppe. Ud over forslaget om en ekstra spisepause, foreslog de også en lur i løbet af dagen, og sund mad.
Freyas konklusion ovenpå den fælles elevdag er, at den var spændende, ikke mindst det at møde elever fra andre skoler. Med hensyn til information om selve skolereformen, mener hun ikke, hun er blevet særlig godt informeret fra sin egen skole.
“På Vestre Skole er der blevet holdt møder med forældrene. Det er smart nok, men samtidig er vi mange ældre elever, og rygterne går. Det ville have været godt at have fået lidt mere at vide.”
Hun er dog indstillet på at gå positivt ind i det.
“Der er ikke så meget andet at gøre.”

Stillerum og ro

Paul Nielsen, 7. kl. på Auning Skole, var med i en gruppe, der foreslog stillerum på skolen.
“Et sted, hvor man kan søge hen, når man har brug for ro.”
I hans gruppe var man ligeledes inde på kost og sund mad, og det blev foreslået at eleverne spiser morgenmad på skolen sammen med deres klassekammerater.
“Så man er sikker på, at alle får morgenmad-.”
Også han er glad for at have været med.
“Det har været en stor oplevelser. Ikke mindst at være med til måske at præge skolen efter skolereformen.
Heller ikke på hans skole er eleverne blevet informeret noget videre om skolereformen. Han har mest hørt om den på landskonferencen i Danske Skoleelever, hvor han deltog.
“Jeg er faktisk ikke særlig positiv overfor reformen. Det er ok, med en længere skoledag, men man mister jo noget af sin fritid, som mange bruger til fritidsjob.”

Publiceret 13 January 2014 19:00