Personerne på fotoet er bagerst fra venstre: Fra Terma Aerostructures Bob Fiorentini (VP Operations), Ole Graversen (Senior Vice President), Ken Cordes (VP Business Relations) og fra Lockheed Martin Tom Burbage og Jim Latham. Forrest: Steve O'Bryan fra Lockheed Martin og Jens Maaløe fra Terma A/S

Personerne på fotoet er bagerst fra venstre: Fra Terma Aerostructures Bob Fiorentini (VP Operations), Ole Graversen (Senior Vice President), Ken Cordes (VP Business Relations) og fra Lockheed Martin Tom Burbage og Jim Latham. Forrest: Steve O'Bryan fra Lockheed Martin og Jens Maaløe fra Terma A/S

Terma-ordrer giver job-boom

Termas ordrer om levering af danske flydele til kampflyet Joint Strike Fighter giver på sigt 400-600 lokale arbejdspladser på Djursland

Af
Af Nicole Wolter

Det får stor betydning i lokalområdet, at Danmarks største virksomhed inden for forsvarsindustrien, Terma A/S i Lystrup, i sidste uge skrev under på en kontrakt med amerikanske Lockheed Martin Aeronautics om produktion af komposit-dele til det internationale F-35 Lightning II-kampflyprogram.
Produktionen af flydelene til samlet en milliard kroner kommer nemlig til at ligge på fabrikken i Grenaa.
Det betyder lokale jobs, fortæller divisionsdirektør Ole Graversen, Terma i Grenaa.
"I første omgang betyer det, at vi kan fastholde de medarbejdere, vi har. På sigt fordobler vi antallet af ansatte. Så om seks år skal vi stige med 200-300 jobs," siger han.
Hertil kommer den effekt, den øgede produktion får hos andre lokale virksomheder.
"Vi bruger lokale smede, elektrikere og andre håndværkere i vores produktion. Det her får også betydning for dem. Samlet er effekten i lokalområdet cirka 400-600 jobs," siger Ole Graversen.
Kompositten kommer fra amerikanske leverandører.

Specialiserede i Grenaa

Det er helt naturligt i Grenaa, at flydelene skal produceres.
Tidligere Per Udsen Co. Aircraft Industri, der i 1999 blev overtaget af Terma, var underleverandør og dermed en del af den danske forsvarsaftale om køb af F-16-flyene.
Virksomheden havde således knowhow og produktionskapacitet på et marked med stort vækstpotentiale, da den overgik til Terma.
Dette lange perspektiv er årsagen til, at komposit-delene i dag skal laves på Djursland.
"Den ikke-mekaniske produktion (elektronik, red.) foregår i Lystrup, mens strukturproduktionen (den mekaniske produktion, red.) foregår i Grenaa. Her har vi investeret i maskiner og uddannet folk. Det flytter man ikke bare - heller ikke til udlandet. Man kan sige, at nu er Danmark i hvert fald beskyttet i de næste seks år," siger Ole Graversen.

Vingeforkanter til højderor

Med den seneste ordre har Terma samlet set en pipeline til en værdi af over en milliard kroner.
Aftalen omfatter produktion af vingeforkanter til højderor til alle tre varianter af F-35 kampflyet og betyder, at Terma er eneleverandør af disse komponenter i kontraktperioden. Den løber helt frem til og med 2019.
Ordren kommer efter en lignende aftale mellem partnerne, der blev offentliggjort i september sidste år.
Terma har været involveret i arbejdet med den næste generation af kampfly siden 2000. I 2006 blev den første ordre mellem Lockheed Martin og Terma underskrevet.
Joint Strike Fighter, også kendt som F-35, er en af de flytyper, som regeringen ser på i forbindelse med udskiftning af de danske F-16-jagerfly. Det sker inden for en årrække.

Publiceret 12 February 2013 15:17