Peder Zacho Hansen og hans familie bor selv på gården, hvor produktionen ligger.

Peder Zacho Hansen og hans familie bor selv på gården, hvor produktionen ligger.

Nationalparken er et godt brand

Nationalpark Mols Bjerges logo kan åbne døre og skærpe interessen for et produkt

Af
Af Nicole Wolter

Ebeltoft Gaardbryggeri i Hyllested Skovgårde, tæt på Ebeltoft, har ansøgt Nationalpark Mols Bjerge om lov til at bruge nationalparkens logo på sine produkter og i forbindelse virksomheden.
Ebeltoft Gaardbryggeri ligger i Mols Bjerge med udsigt til Jernhatten og Kattegat og producerer gourmet øl og sodavand.
Produkterne er håndbryggede i den ombyggede kampestensstald. Råvarerne er gulvmaltede malte og sodavand med hele bær, økologisk rørsukker, ingefær og friske urteblade.
Derfor er indehaver Peder Zacho Hansen ikke i tvivl om, at han gerne vil bruge Nationalpark Mols Bjerges logo.
"Vi laver vores øl og sodavand på vores gård, vi gør os umage med, at det skal smage godt, og vi ligger i nationalparken. Det er en ægte relation. Derfor virker det også rigtig og ægte at brande os med logoet," siger han.

Dampen stiger op

Inde i stalden stiger dampen op under loftet og lægger sig som en dis over de mænd, der arbejde. I dag skal der tappes 2000 flasker sodavand, så der er lidt travlt.
Peder Zacho Hansen viser rundt og fortæller - og er tydeligvis glad for de smukke omgivelser.
"Jeg har altid syntes, at vi skal brande vores produkter med, at vi er i en nationalpark. Det er godt for nationalparken, og det er godt for os, for vi kan fortælle, at vi kommer fra et særligt område," siger han.
Det er ikke, fordi det i sig selv er et løsen som "Sesam, Sesam, luk dig op" - og op går porten til bjerget med en stor sølvskat.
"Jeg vil sige, at det er understøttende for os og vores salg. Det trækker ikke læsset, men det gør det nemmere at få accept," siger han.
Rundt omkring står der kasser med øl og sodavand. På en hylde finder Peder Zacho Hansen en hindbærsodavand, som han åbner.
"Der er noget genkendeligt i logoet. Det giver produktet en aura af nationalpark. Af natur og kvalitet," siger han og holder et glas op mod lyset med hindbærfarvet limonade.
"Vi køber ikke færdigprodukter, får vores sodavand tappet andre steder og tranporteret hjem. Vi laver det selv. Og med hindbær mener vi det bogstaveligt. Når vi laver det, får vi altså fat i nogle hindbær og presser dem," siger han.

Mols Bjerge er "feel good"

Uden for står frosten hårdt. Limonade skinner i glasset.
"Mols Bjerge er fantastisk flot. Det har folk også en opfattelse af. Der er noget 'feel good' over det. Jeg tror, at brugen af logoet både giver et mersalg og trækker folk til området. Det er selvforstærkende, siger Peder Zacho Hansen.

Publiceret 27 January 2013 15:00