Nationalpark skal ikke i glas og ramme

Erhvervslivet skal bruge Nationalpark Mols Bjerges nye logo

Af
Af Nicole Wolter

Miljøministeriet har udarbejdet og tildelt en lokal logoserie til hver af de tre nationalparker i Danmark. Nationalpark Mols Bjerge har også fået eget logo, der nu skal i spil.
Derfor er Nationalpark Mols Bjerge gået i gang med at kontakte virksomheder beliggende i Nationalparken for at få dem til at bruge logoet.
Det kan nemlig give en synergi-effekt til glæde for alle, at det nye logo kommer ud i lokalområdet og resten af landet - og måske endda til udlandet.
Det fortæller Bo Skaarup, projekt- og formidlingsansvarlig i Nationalpark Mols Bjerge.
"Vi vil gerne have, at erhvervslivet kan bruge nationalparken som en økonomisk løftestang på en måde, så det samtidig understøtter formålet med nationalparken. Den tilhører alle, og den skal ikke i glas og ramme, hvor alting står stille. Så det vil glæde os meget, hvis erhvervslivet viser interesse og er stolt over at bruge logoet," siger han.

Kan give grønt stempel

Nationalparken kan give tilladelse til, at logoet, dog uden kongekrone, kan benyttes på produkter og andet, der har tilknytning til nationalparken, og som er i overensstemmelse med nationalparkens formål.
Det er klart, at produkterne skal leve op til den standard, som bestyrelsen gerne ser forbundet med Nationalpark Mols Bjerge
Men der er ikke stive og formalistiske regler, der absolut skal være overholdt, men tværtimod er der vilje til at være smidig i det omfang, det kan lade sig gøre.
"Vi bruger lige nu vores netværk til at finde interesserede virksomheder, og vi har allerede en håndfuld helt konkrete ansøgninger. Men det er klart, at vi endnu ikke helt ved, om det, vi kommer med, passer til erhvervslivets ønsker. Men vi er villige til at tillempe det, hvis vi får en ansøgning, hvor det ikke helt passer," siger Bo Skaarup.
Logoet er ikke bare et brand, men faktisk meget smukt.
"Vi har tre nationalparker, og vi har fået det smukkeste logo," siger han og tilføjer med et grin: "Det vil jeg gerne stå på mål for."
Næste møde i Styregruppen for Brug af logo er 19. Februar, og her vil der blive taget stilling til de første ansøgninger.

Bo Skaarup er pr. 1. februar ny direktør på Naturhistorisk Museum i Aarhus. Hans afløser er endnu ikke fundet. Foto: Martin Schultz.

Bo Skaarup er pr. 1. februar ny direktør på Naturhistorisk Museum i Aarhus. Hans afløser er endnu ikke fundet. Foto: Martin Schultz.

Publiceret 26 January 2013 20:38