Louise Dolmer er gift med Niels Dolmer, der driver slægtsgården (6. generation) med planteavl, maskinstation, entreprenørfirma, mindre stutteri, hestepension og besætning på cirka tyve limousinekreaturer. Besøgende i gårdbutikken kan gå på opdagelse på gården, der også fungerer som besøgslandbrud.

Louise Dolmer er gift med Niels Dolmer, der driver slægtsgården (6. generation) med planteavl, maskinstation, entreprenørfirma, mindre stutteri, hestepension og besætning på cirka tyve limousinekreaturer. Besøgende i gårdbutikken kan gå på opdagelse på gården, der også fungerer som besøgslandbrud.

Ny virksomhed satser på lokale fødevarer

Louise Dolmer har søgt LAG-midler til opstart af distributionsvirksomhed for lokale fødevareproducenter

Af
Af Nicole Wolter

Louise Dolmer, indehaver af gårdbutik og webshop "Louises Verden", beliggende på slægtsgården i Voldby uden for Grenaa, har ansøgt Den Lokale Aktionsgruppe (LAG) om midler til etablering af en distributionsvirksomhed, der kan sælge, distribuere og markedsføre lokalt producerede fødevarer.
Hun startede Louises Verden i april sidste år, og det er det arbejde, der har inspireret hende til at lave den nye virksomhed.
"Jeg har tydeligt kunnet mærke, at der er interesse for at bruge lokale fødevarer. Jeg har i år for eksempel leveret 400-500 julekurve med lokale produkter i år til forskellige firmaer på Djursland," fortæller Louise Dolmer.
Men vores lokalt producerede fødevarer skal endnu længere væk end til nabolaget, mener hun.
"Det er selvfølgelig fint, at vi sælger lokalt og til turister, men vi skal brande os længere ud i landet. Der er interesse for det. Prøv at tænke på, at der sidder i tusindvis af københavnere og ser Bonderøven i fjernsynet," siger Louise Dolmer og griner.

Fra producent til forbruger

Tanken bag den nye virksomhed er at hjælpe de små nicheproducenter til at afsætte deres fødevareprodukter. Det skal primært foregå via en hjemmeside med webshop, men også med etablering af en gårdbutik med netop lokale fødevarer, en café med film om de lokale produkters tilblivelse hos producenten og smagsprøver samt arrangementer.
Det hele skal - sammen med traditionel markedsføring - få Djursland på landkortet ikke alene på fødevareområdet, men også i forhold til turisme og bosætning.

Louise Dolmers gårdbutik har også webshop. ligesom hun blogger om livet på slægtsgården, se louisesverden.dk.

Louise Dolmers gårdbutik har også webshop. ligesom hun blogger om livet på slægtsgården, se louisesverden.dk.

Historien må ikke gå tabt

Samtidig er det vigtigt med kontakten mellem forbrugeren og producenten og selve produktets historie.
"Når kunderne er på besøg i webshoppen, er det meningen, at de skal kunne se en film på 60 sekunder om producenten og produktet, så de kan sidde på 2. sal i København og smile og følge med i livet på landet. På den måde er der direkte kontakt mellem forbruger og producent. Jeg er bare det flyvende mellemled," fortæller Louise Dolmer.
Hun har allerede positiv kontakt til flere af de lokale producenter, ligesom to konsulenter fra Væksthus Midtjylland er involveret i etablering af virksomheden.
Der er to fødevarenetværk på Djursland, Molbordet og SmagDjursland, hvor Louise Dolmer selv er suppleant i bestyrelsen. Hun vil gerne samarbejde med de to netværk.

Publiceret 05 January 2013 15:00