Dagplejeleder i Syddjurs, Birgitte Bach Thomsen, har været med til at udarbejde oplæg til

Dagplejeleder i Syddjurs, Birgitte Bach Thomsen, har været med til at udarbejde oplæg til "Projekt Thorsager Børneby"

Feldballe-modellen på spil i Thorsager

"Projekt Thorsager Børneby" oppe at vende på borgermøde som et middel til at sikre Thorsager Skoles fremtid som kommunal skole

Af
Af Lars Norman Thomsen

Hvis man læser det budgetkatalog som de kommunale embedsmænd i Syddjurs har serveret for politikerne og tror på, at det er den skinbarlige sandhed, så er Thorsager Skole i spil ved de igangværende budgetforhandlinger.
Men da budgetkataloget er en samling ideér til politikerne, som embedsmændene hvert år får i opdrag at lave forud for budgetforhandlingerne, så politikerne har nogle forslag at spille bold med, er der altid langt fra embedsmændenes regnestykker til den politiske virkelighed. Embedsmænd er regnedrenge og skal ikke genvælges, politikere er politikere - de bedste af slagsen har også fingeren på pulsen og kan skille skæg og snot for sig - og skal genvælges.
På denne uges borgermøde i Thorsager Forsamlingshus, der samlede hele 116 lokale borgere, var temaet "Thorsager Skoles fremtid" på dagsordenen, men i en konstruktiv og fremtidsorienteret udgave.
Viceskoleleder Lisbeth Munksgaard, Thorsager Skole, og Syddjurs Kommunes dagplejeleder Birgitte Bach Thomsen, der bor i Thorsager, fortalte om "Projekt Thorsager Børneby", som er et oplæg til at samle vuggestuer/dagpleje, børnehaver, SFO, skole og juniorklub (til 6. klasse) under samme hat i og ved skolens bygninger.

Norddjurs har gjort det

En model, der er indført flere steder i Norddjurs Kommune, hvor et flertal fortsat har den grundopfattelse, at der ikke skal lukkes mindre skoler, fordi det vil affolke de små samfund. Derfor er "Model Børneby" blevet en Norddjurs-dagsorden.

Modellen minder om det, der i den tidligere Rønde Kommune var kendt under "Feldballe-modellen", fordi den var født af skoleledelse, lærere og pædagoger i Feldballe.

Ideen med "Model Børneby" er både økonomisk og pædagogisk. Økonomisk er der penge at spare til administration og ledelse, fordi tingene samles fra børnebe starter i dagpleje/vuggestue, og til de forlader 6. klasse.

Børnene får en mere glidende overgang, når de skifter pædagogisk boldgade undervejs, og dermed kan der arbejdes på en helt anden måde med det pædagogiske miljø.
Oplægget til "Projekt Thorsager Børneby" kan ses på skolens web-side: thorsager-skole.dk

Publiceret 15 September 2012 15:58