En animation af Solguden - en karrusel i Mexico-land - der bliver næste års store nyhed i Djurs Sommerland..

En animation af Solguden - en karrusel i Mexico-land - der bliver næste års store nyhed i Djurs Sommerland..

Solguden slår sig ned i Djurs Sommerland

Forlystelsesparken ved Nimtofte fortsætter rækken af millioninvesteringer. I 2012 betyder det, at hele familien kan komme på en magisk flyvetur

Af
Af Lars Norman Thomsen

Djurs Sommerland, Danmarks næststørste turistattraktion udenfor København efter Legoland, lever af at kunne præsentere nyheder for de mange børnefamilier, der hvert år op til flere gange er på besøg i den velholdte og kæmpestore forlystelsespark i Nimtoftes udkant.

I den seneste sæson var den nye watercoaster, Skatteøen, den helt grandiose nyhed med et prisskilt på 65 mio. kroner. Den fik besøgstallet til at boome mere end nogensinde, og en milepæl blev nået, da gæst nummer 600.000 løste billet til parken i juli 2011.

Med 662.000 gæster i 2011 har parken oplevet en fremgang i antal besøgende på 15 procent, og hele 87.000 flere har således besøgt sommerlandet i forhold til sidste år.

Det sikrer Djurs Sommerland den fjerde besøgsrekord i streg, og parken har siden 2007 haft en vækst i antallet af besøgende på hele 35 procent.

Det største hit til dato har været 2011-nyheden, watercoasteren Skatteøen.

Det største hit til dato har været 2011-nyheden, watercoasteren Skatteøen.

Ny karrusel

Det kommende års nyhed bliver en ny, stor karrusel med navnet Solguden, der bliver placeret i den mexicanske jungle i parkens Mexicoland. Den nye familiekarrusel bliver fantasifuldt udsmykket med en gigantisk solgudestatue i karrusellens midte, gondoler udformet som store slangehoveder og en række andre visuelle effekter, som vil lede folks tanker mod Maya Indianernes templer i den mellemamerikanske jungle.

”Solguden bliver en helt speciel familieforlystelse, da karruselturen er tilføjet sjove interaktive elementer, musik og ikke mindst vand. Så det bliver ens egne hurtige reflekser med gondolens styrepind, der afgør om man kommer ned på jorden uden at blive våd”, forklarer Djurs Sommerlands adm. direktør Henrik B. Nielsen.

Den nye karrusel er en investering til ca. 15 millioner kroner og er første skridt i en stor udvidelse af parkens Mexicoland, som vil strække sig over de kommende år.

Store investeringer

I de seneste 5 år har Djurs Sommerland investeret mange af de penge, som gæsterne har lagt i forlystelsesparken, i nye aktiviteter. Der er siden 2008 investeret i alt over 170 millioner kroner i forbedringer af parken.

Processen fortsætter i 2012, og ifølge Henrik B. Nielsen er det langt fra nogen tilfældighed, at det bliver Solguden, som skal efterfølge Skatteøen, Piraten og de seneste års andre store nyheder i Djurs Sommerland:

”Karrusellen er specielt udvalgt, og opfylder vores ønske om et fortsat stort fokus på unikke fælles oplevelser for hele familien samt vigtigheden af at nye forlystelser skal have en vis kapacitet, da vi forventer en fortsat vækst i parkens besøgstal i de kommende år.”

“Vores første indikator for næste sæsons besøgstal er julesalget af Sæsonkort, som lige er blevet skudt i gang – og her går salget bedre end nogensinde.”

Solguden: - 7 meter høj familiekarrusel - 20 meter i diameter - 12 gondoler udformet som slangehoveder. - Unik kombination af karrusel, vand, musik og interaktivitet. - Kapacitet på 720 personer pr. time - Pris ca. 15 millioner kroner.

Publiceret 01 December 2011 21:11